Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problemet är ofta ljuset

Annons

Insändaren var mycket bra skriven om hur vi bilister beter oss i trafiken sett från en motorcykel. Men vi bilister får också se det värsta när vi kör nära en mc.

Problemet vid vänstersvängar beror främst på att mc sällan har ett ordentligt varselljus under dagtid. Ljuset ska minst vara som ett halvljus på en bil, annars kan man misstolka mötet med en moped. Många motorcyklister kör utan lampa eler bara ett svagt ljus, typ parkeringsljus. Ett ordentligt ljus skulle minska olyckorna vid vänstersvängande bilar.

Bilister som glömmer körriktningsvisare är tyvärr en vanligt beteende i trafiken. En motorcyklist som ska göra en omkörning bör ju göra en indikation innan med en blinkning med helljus, något som bilisten alltid kan upptäcka om hans backspegel är rätt inställd. Signal är mycket mer osäkert.

En helljusblink skulle minska risken för att bilisten inte hinner se mc:n som oftast kommit upp snabbt bakom bilisten. En motorcyklist måste ju alltid köra för fort, kan inte hålla den normala trafikrytmen med en ordentlig lucka till framförvarande! En mc-förare vet att ingen fartkamera kan registrera framfarten, då mc konstigt nog inte behöver ha registreringsskylt framtill och hjälmen måste tydligen alltid ha ett mörkt visir som döljer förarens identitet.

Sen är det fritt fram att köra om och genast skaffa en ordentlig lucka till bilen genom att kraftigt öka till olaglig hastighet. Detta händer såväl i stad som på motor- och trafikled.

Fartens tjusning, det är ju friheten med att köra mc, ofta med tragiska slut på grund av halka, grus på väg, möte med mera.

Ni motorcyklister måste lära sig att respektera trafiklagarna, för ni körde väl inte upp för mc-kortet på detta sätt?

Bilist sen 1958

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons