Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se upp med elleverantören

Annons

Kolla noga vad du har för avtal. Plötsligt har jag upptäckt att det finns två rörliga avtal hos Vattenfall. Ett billigare och ett dyrare. Det dyrare har jag och andra trogna kunder som litat på sin leverantör fått betala.

Jag har varit trogen kund hos Vattenfall sedan 1982 då vi flyttade in i vårt hus.

När elmarknaden avreglerades gjorde jag inget byte utan stannade kvar som kund hos Vattenfall.

Under årens lopp har jag blivit kontaktad åtskilliga gånger av både Vattenfall och andra elbolag med förfrågan om jag inte ville binda mitt abonnemang till ett fastprisavtal. Jag har avböjt varje gång och till Vattenfall har jag sagt att jag är nöjd med det rörliga avtalet.

Döm om min förvåning då jag för några dagar sedan pratade med en av Vattenfalls medarbetare som upplyste mig om att jag inte alls hade ett rörligt avtal utan ett ”tills vidare-avtal”. Tills vidare-avtal har man om man inte aktivt valt ett rörligt avtal!

Tills vidare-avtal är betydligt dyrare än rörligt avtal så kvinnan jag pratade med sa: Tänk inte ens på hur mycket ni betalat extra under alla dessa år. Hur många fler än jag har blivit grundlurade? Vattenfall har undvikit att förstå att jag valt dom, trots att jag troget betalat mina räkningar år efter år. Vattenfalls medarbetare som ringt oss gång efter annan har inte upplyst oss om de två rörliga abonnemangen. Dom har bara pratat om fördelarna med att teckna fastprisavtal. Om det funnits den minsta vilja att vara ärlig mot sina trogna kunder så skulle Vattenfall ha gjort en rundringning till alla oss som suttit med tills vidare-avtal år efter år. Det borde ha ringt en klocka någonstans som fått dom att begripa att man inte sitter med ett tills vidare-avtal för att man tycker det är kul att bidra till Vattenfalls stora vinster. Vattenfall kunde i ärlighetens namn ha upplyst om de valalternativ som finns. Men vi får väl skylla oss själva. Med den avreglerade marknaden är det djungelns lag som gäller. Jag hoppas med dessa rader ha väckt andra som sitter i samma sits. Ta kontakt med din elleverantör innan dom skinnar dig på mer.

Men jag kan ha fel. Det kanske är så att Vattenfall inser sitt misstag och kompenserar mig för den fördyring jag åsamkats genom min tillit och godtrogenhet.

Lättlurad och godtrogen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons