Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex månader utan lösning

Annons

Dagens ris till Landstinget Gävleborg, som efter snart sex månader inte har lyckats lösa ett problem med njursten. Kvällen den 17 juni började det. Min far fick åka ambulans till sjukhuset med ett kraftigt njurstensanfall. Man gav smärtstillande och skickade hem honom, inget konstigt med det, det brukar räcka. Men det tog ytterligare två besök på akuten (samma vecka) innan man insåg att det var allvarligt.

Min far har sedan tidigare hjärtproblem, och hade redan första kvällen uppmätt ett väldigt högt blodtryck. Man gjorde en tomografi, satte in dränage och väntade fyra veckor. Man sa dock inget om att dränaget ska rengöras och läggas om en gång i veckan.

Sedan använde man ultraljud, konstaterade att stenarna minskat, och tog bort dränaget. Morgonen därpå skjutsade jag upp min far till akuten (efter samtal med dem) med hög feber. Det visade sig senare att man orsakat blodförgiftning. Man gjorde en ny tomografi, stenarna hade ju inte alls försvunnit, man hade bara inte sett dem med ultraljud. Dränage ytterligare fyra veckor, utan resultat, och nu tänkte man försöka spränga i stället. Sprängning på Sandvikens sjukhus, dränage ytterligare fyra veckor, men resultatet uteblev.

Man ger urinrörsvidgande och gör en ny spränging efter ett par veckor. Fyra veckor senare kommer resultatet: Ingen förbättring den här gången heller. Man sätter in en ventil och ska prova att stänga av dränaget. Detta leder direkt till feber och smärta. Allt kring den här berättelsen finns inte med, det här är bara en enkel sammanfattning. Dränaget sitter där än i dag, och snart har han tillbringat både midsommar och julafton med en kisspåse runt benet. Försäkringskassan måste ju snart börja undra vad man håller på med på sjukhuset.

Sonen

Svar direkt: Utifrån din beskrivning förstår jag om du känner oro och inte är nöjd med den vård din pappa har fått.

Ta kontakt med patientnämnen via växeln (026-15 40 00) så vi får kontakt och kan reda ut vad som hänt och om något gått fel.

Vänliga hälsningar

Hanna Höghielm

verksamhetschef, verksamhetsområde akut

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons