Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska detta kallas trygghet?

Åter Sätra hemtjänst. När ska det bli någon ordning? Eller är det så att de vill man ska anlita annan hemtjänst än kommunen?

Annons

Den 22 augusti bröt jag lårbenshalsen och första månaden efter hemkomst fungerade den utökade tiden bra, men sedan har det varit tre-fyra nya personer per dag, ofta vikarier. Är det detta som kallas trygghet i boendet att man inte vet vem som kommer? Polisen varnar oss pensionärer att inte släppa in främmande personer men här kommer de och presenterar sig som hemtjänsten.

I slutet av september fick jag veta att Ica ska sköta iplockning av inköpen som ska distribueras en gång i veckan.

Jag är beviljad två dagar i veckan och det har fungerat bra med hemtjänstpersonalen. Detta nya ska nu vara på prov hos några under november sedan drabbar det väl oss alla. Vi ska då ange varans namn, storlek, fabrikat, mängd för varje vara samt personliga uppgifter. Det har hänt flera gånger när personalen har kommit till Ica så har mjölken varit slut på tisdagar och kort datum fredag.

Det blir inte billigare för mig som kund om Ica plockar i efter min inköpslista och får jag den där grå köttfärsen som ingen vill ha, eller den där varan som har kort datum som ska räcka en vecka.

Hur ska man veta fabrikat på Icas alla varor om man är gammal och inte har hållit koll? Det som finns i reklamen är ofta slut på tisdagar och nästa vecka finns inte extrapriset.

Det är många pensionärer som bara har 4 900 att leva på sedan hyra och hemtjänst är betald. Många är sjuka och har dyra läkar-, medicin- och hjälpmedelskostnader som också ska betalas liksom telefon, tvlicens, el, försäkringar, färdtjänst (100 kronor tur och retur), sjukresor (200 kronor tur och retur). Sen kan ni räkna ut hur mycket som är kvar till mat, kläder och allt övrigt som behövs i ett hushåll.

Mina änglar i hemtjänsten som förgyller min vardag vill jag ha kvar men det vete sjutton vad det blir med alla tokiga infall från kommunens befallningshavare på Sätra.

Sally Molin Larsson

Svar direkt: Från vår sida är vi måna om att våra kunder är trygga med den vård- och omsorg som utförs. Vår målsättning är att det, så långt det är möjligt, ska vara personer som är kända för kunden som kommer hem och utför hemtjänstinsatserna. Vid ordinarie personals planerade ledigheter finns möjlighet att introducera vikarierna i verksamheten. Vid akuta behov när en kund t.ex. får tillfälligt utökade insatser eller vid medarbetares sjukdom kan det innebära att det kommer en ny vikarie som sedan tidigare inte är känd för kunden.

Inom Omvårdnad Gävle tillämpas maxtaxa, vilket innebär att det finns en övre gräns för hur mycket omvårdnaden får kosta. För 2012 är beloppet 1 760 kronor/månad. Vid beräkning av omvårdnadsavgiften har kunden rätt att få behålla pengar till personliga utgifter, via ett fastställt förbehållsbelopp.

När det gäller matinköp så pågår en försöksverksamhet inom Sätra hemtjänst under hösten 2012 där varorna packas i affären enligt en beställningslista istället för att matinköpen görs av hemtjänstpersonalen. Försöket ska sedan utvärderas innan det sedan tas beslut om det ska drivas vidare eller inte. Här kommer deltagarnas synpunkter att vara viktiga i utvärderingen.

Det är viktigt för oss att få del av dina synpunkter. Du är varmt välkommen att ta kontakt med Omvårdnad Gävles reception, 026-17 90 40.

Lena Isokivelä

uppdragschef, Omvårdnad Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons