Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärpning Tåg i Bergslagen!

/
  • En pendlare har tröttnat på förseningar och inställda tåg och får svar av SJ:s affärschef.

Annons

I dag fick jag nog! Tåg i Bergslagen är under all kritik! Jag har full förståelse för att tåg kan gå sönder, men inte varje vecka! Jag har full förståelse för vädret, men snälla ge oss resenärer information hur vi ska ta oss hem.

När man ringer och flera tågavgångar är inställda så kan ni inte ge besked om det ska sättas in buss eller ej. Vädret kan man ej rå på med service till kunder som åker med kan åtminstone få någon info. Detta är ett återkommande problem.

Jag har pendlat Gävle-Falun i nio månader och det har inte gått en enda vecka utan att tåg är inställda och bristfällig information hur vi pendlare ska ta oss till arbetet. Hörde tågvärdar prata om att flera tåg har brister och därför är i dåligt skick.

Det har nu gått så långt att jag inte kan ha kvar mitt arbete som jag älskar. Min chef har full förståelse för att jag inte kan styra över detta, att tåget mer än en gång blir inställt ett par minuter före avgång.

Men tyvärr fungerar inte verksamheten där jag arbetar om jag ofta kommer 1-1,5 timme sent flera gånger i månaden och att jag endast hinner arbeta tre-fyra timmar innan jag måste rusa till tåget för att avgångarna på eftermiddagen är inställda.

Senast i dag var två avgångar efter varandra inställda vilket betyder att det var tre timmar mellan avgångarna. Vi har faktiskt ett liv hemma också.

Skärpning nu för detta är inget övergående utan har hållit på länge! Ser gärna ett svar från Tåg i Bergslagen om de står för all förlorad inkomst vi pendlare får.

Resenär som tappat tålamodet

Svar direkt: Hej

Först och främst beklagar jag att du upplever att vi inte lever upp till dina förväntningar. Vi jobbar varje dag med att se till att våra tåg går som de ska.

Vi har under året och i skrivande stund haft stora utmaningar i tågtrafiken för Tåg i Bergslagen. De fordon vi tog över från den tidigare operatören var eftersatta i sitt underhåll och därmed har det under året pågått ett större återställningsarbete för att återställa fordonen till brukbart skick.

Detta har fått negativ effekt på fordonstillgången och därmed trafiken.

Dessutom har förstärks av andra störningar såsom två större olyckor i Ludvika under 2017 som varade tre veckor vardera och nu senast den otäcka fordonskrocken i Hökmora.

Just nu under vintern har vi haft ett besvärligt väderläge och med detta letar sig en större mängd älgar upp på spåren då snön är djup i skogen. En krock med en älg får större konsekvenser än vad man kan vänta sig och i skrivande stund har vi två fordon som står avställda på grund av krock med älg.

I vårt uppdrag ingår att förutom att utföra tågtrafiken även ersätta med buss i de fall där tågtrafiken har blivit begränsad. I varje fall gör vi bedömningen i om det går snabbare för dig som resenär att resa med nästa avgång mot att få fram en ersättningsbuss. Är det inte snabbare med nästa avgång eller om nästa avgång dessutom riskerar att bli inställd sätter vi in ersättningsbussar.

Som resenär har du rätt till ersättning vid försening som du kan läsa mer om på SJ:s webbsida.

Martin Drakenberg

affärschef SJ AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons