Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolorna styrs av rektorernas rädsla

Angående insändaren ”Självklart undviker de att bli lärare” den 20/4.

Annons

Jag håller helt och hållet med insändaren, men vill tillägga att lärarnas problem i Gävle förstärks av de rektorer/skolledare vi har. Kompetensen finns inte och det resulterar i skolor som är styrda av rektorernas rädsla.

Exempel på sådana rektorer:

Rektor nummer ett har bristande formell kompetens och har annan syn på kunskapskrav och beteendekrav än sina underställda. Rektorn blir därför extremt nitisk och diktatorisk mot personalen, toklojal mot sina chefer och livrädd för att göra ”fel”, bli utsatt för kritik av föräldrar, överordnade, medierna etcetera. Rektorn är mycket osäker i sin roll som chef. Allt ska ge intryck av att det är lugnt på skolan, och av att rektorn är en duktig chef.

Detta gör att rektorn agerar totalt ”fel” mot sin personal och gör sig desperat av med alla som till exempel ställer krav på elever och får föräldrar (från bland annat andra kulturer) emot sig. Detta i sin tur gör att inga krav ställs på vissa elever, och skolsituationen blir som insändaren beskriver.

Personalomsättningen på en sådan skola är mycket stor och rektorsbytena är många, för att det i längden blir en ohållbar situation.

Rektor nummer två är också mycket osäker i sin roll på grund av bristande formell utbildning och kunskap om hur skolan fungerar. Den här rektorn knyter till sig favoriter med samma utbildningsbakgrund. Dessa blir då utvalda till utvecklingsledarposter, utsedda som fackliga representanter med mera.

Då är rektorn omgiven av ”sina egna” och kan känna sig lite säkrare i chefsrollen.

Ledare?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons