Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smalt och trafikfarligt på Hjortstigen

Annons

En tistel till Gävle kommun och Leif Liljeberg som är ansvarig för att Gävle ska upplevas som en trygg och snygg stad att vistas i, men det brister på många platser i Gävle.

Ett exempel är korsningen mot Åbyggeby och gatan in som heter Hjortstigen. Där har man smalnat av gatan och breddat trottarerna på båda sidorna just precis vid busshålplatserna.

Torsdag den 15/9 16.45 då vi satt flera stycken på buss 95 från Harkskär som har den rutten in mot Hjortgatan så höll vi på att krocka med flera bilar. Det blev köbildning från båda hållen.

Den mötande vita Volvon som kom från Stigslund-Hjortstigen fick köra upp på den breda trottoarkanten eftersom bussen inte kunde backa ut mot korsningen igen där det var fullt med bilar. Det är fruktansvärt trångt på Hjortgatan.

Måste det ske en dödsolycka vid dessa tillfällen för att Gävle kommuns ansvariga ska få upp ögonen och inse hur dumt det är att smala av en gata som trafikeras av två bussar nr 3/95 samt alla cyklister som måste vingla ute i vägen med?

Buss 3 stod även och väntade för att kunna få komma fram.

Tänk till Gävle kommun!

Uppmärksam bussresenär

Svar direkt: Jag vill börja med att beklaga att du upplever att det finns brister kring tryggheten på Gävles gator och då framför allt avsmalningen på Hjortstigen vid korsningen mot Åbyggeby. Syftet med den avsmalnande sträckan vid Hjortstigen är att öka trafiksäkerheten. Både fotgängare och cyklister trafikerar den aktuella platsen och därför behövs det punktinsatser som sänker hastigheten, bidrar till medveten körning och ökar trafiksäkerheten.

På avsmalnande sträckor är det tänkt att bilar ska vänta när bussen stannar för av- och påstigning, en väntetid som i snitt är 20 sekunder. I all trafik handlar säkerheten både om att finna strukturella lösningar såsom säkerhetshöjande trafiklösningar samt om individens ansvar att följa lagar och regler. Den avsmalnande sträckan är tänkt att medföra en säkrare trafiksituation för oskyddade trafikanter som till exempel skolbarn.

Tekniska kontoret gör trafiksäkerhetshöjande åtgärder enligt de rekommendationer som Kommunförbundet och Trafikverket ger ut. Till sist kan jag hälsa att Leif Liljeberg nu för tiden är en glad pensionär.

Gösta Nordqvist

Trafikingenjör, tekniska kontoret

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons