Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Till slut visar det sig vara lunginflammation...

Granska barnmottagningen på Gävle sjukhus! Blir lovad hostmedicin till ett litet barn som inte skrivs ut ens efter tre månader trots påminnelser och får hela tiden höra att doktorn inte har skrivit ut det men ska göra det nu.

Annons

Ett spädbarn på en månad med svår hosta under åtta veckor som inte får hjälp trots ihärdiga besök – till slut visar det sig vara lunginflammation, och doktorn säger ”Nej, men vi kan inte testa alla barn som kommer in hit med svår hosta, då skulle vi inte göra något annat.”

Jag har bett om journaler som nu sju månader senare ännu inte har kommit. Att bli nekad vård på barn och bli stoppad i dörren, att vi måste ha remiss – som dom sedan tappar bort. Nu senast efter mycket tjat får vi en tid till barn och får då en fast tid: ”Kom klockan 13.”

Vi åker in och blir snabbt inputtade på ett rum, tiden går och vi frågar ständigt personalen som passerar när vi ska få hjälp, sköterskorna svarar ”Snart så...” och så går de vidare med sin kaffekopp. ”Nästa gång är det er tur, doktorerna jobbar på högvarv, lugna er.”

Det är dock inte så enkelt att vara lugn när det har gått över två timmar sedan avsatt tid och ingen kommit och ens sagt hej till sonen. Till slut blir vi förbannade då detta ALLTID händer oss vid besök på barn, en läkare kommer och säger förvånat ”Oj, skulle ni komma till en doktor? Ingen har sagt något till oss.”

Då har vi väntat i över två timmar och anmält oss i receptionen. Doktorn säger en sak och sköterskorna annat – vem ljuger?

Det tog 20 minuter att undersöka sonen och sedan var vi på väg hem. Allt detta är något vi har upplevt med vården på barnmottagningen under sju månaders tid. Det är skrämmande, vi har noll förtroende för vården där och det är en hemsk känsla att som förälder till ett åtta månaders barn inte veta vart man ska vända sig om han blir sjuk.

Är detta bra sjukvård? Nej! Så här ska det inte gå till! Inte gång på gång på gång.

Maria

Svar direkt: Det känns tråkigt att du upplever att du och ditt barn inte fått ett bra omhändertagande vid besök hos barn- och ungdomssjukvården på Gävle sjukhus. Vi strävar alltid efter att göra vårt bästa för våra patienter.

Och vår ambition är att ständigt försöka bli bättre. Landstinget har ett system för avvikelsehantering för att uppmärksamma sådant som blivit fel och därmed kunna ändra rutiner för att undvika att det upprepas.

Jag skulle därför behöva en mer detaljerad bild av vad som hänt. Kontakta mig gärna via landstingets växel 026-15 40 00 så att vi får reda ut detta.

Mikael Ressem

verksamhetschef, Barn- och ungdomssjukvården, Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons