Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är en duktig lärare?

Annons

Diskussionens vågor går i dag höga när lärares kompetens diskuteras. Man ska få legitimation, enligt beslut från riksdagen. Tja, kanske?

Lönen diskuteras också. Duktiga lärare ska ha bättre betalt, tycker väldigt många som yttrar sig.

Duktig lärare? Vad är en duktig lärare? Jag gissar att väldigt många har sin egen version av en duktig lärare.

En som kan hålla eleverna i herrans tukt och förmaning, en sådan som sätter arbetsron i högsätet, tycker många är duktig (högre lön). Hur det sedan är med de pedagogiska färdigheterna, att kunna förmedla kunskap, behöver inte vara så viktigt.

En lärare som inte bryr sig så mycket om den yttre ramen, utan låter eleverna i hög grad sköta sig själva, söka sin egen kunskap, är en duktig lärare (högre lön). Så tyckte faktiskt en gång ”höga vederbörande”. Man hade tydligen läst vad någon ”garderobsfilosof” hade skrivit och sedan, i sedvanlig ordning, svalt dessa ”visdomsord” med hull och hår.

Bänkar skulle helst inte finnas, tyckte man, men fanns de kvar skulle de, för död och pina, inte stå i rader, som i gamla tider. Kateder skulle man inte heller ha, gubevars. Den skulle förvisas till ett hörn. Helst skulle den väl förpassas till källaren.

Man skickade till och med ut inspektörer för att kontrollera att klassrumen inte längre möblerades på det gamla sättet. Var det ”fel” fick man sig en skriftlig skrapa. De som följde de nya reglerna var duktiga (högre lön).

Detta låter som ett skämt, men jag försäkrar att det är helt sant.

En lärare som får brev, muntliga hälsningar och personliga tack från före detta elever om hur bra och nyttig undervisningen de fick, kan man ju tycka är en duktig lärare (högre lön?). Men rektor lämnar det helt utan avseende.

En lärare som är duktig på att berätta på ett fängslande sätt göre sig icke besvär vad gäller löneförhöjning. Trots att kolleger ber denne lärare om hjälp just för att han har en förmåga att göra ämnet intressant, och få eleverna att lyssna, faller detta inte i god jord.

Lärare som vänder kappan efter den pedagogiska vinden och anammar nya undervisningsmetoder är de som kan förvänta sig plus i kanten. Man kan ju alltid byta metod, när den nuvarande visar sig felaktig. Hur många elever som får lida av detta under åren fram till dess, behöver man inte ängslas för i dagsläget.

De lärare som inte går på allsköns nymodigheter, utan lugnt kör på i det spår de redan vet är det rätta, och som fungerar (Sveriges elever var ju framstående vid internationella jämförelser, innan man började experimentera) kommer att få framgång på alla plan, utom när det gäller lönen.

Hur är det då? Vilka lärare är bra? Vem eller vilka ska få högre lön. Hur svårt kan det vara? Eller är det kanske väldigt svårt och knepigt?

Nyman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons