Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför inte spara kompetensen?

Annons

Som en av alla de varslade lärarna i kommunen vill jag poängtera vad jag tycker är fel. Först vill jag vara tydlig med att jag har full förståelse för att lärarstyrkan behöver anpassas efter ett minskat elevunderlag, det har vi alla förstått. Det jag inte förstår är varför förvaltningen och även facket tidigare arbetat på ett sådant sätt att lärare som inte har tagit en lärarexamen får arbeta kvar medan jag som har tagit examen och läst ytterligare ett hundratal poäng för att bli ännu bättre inte har något för det. Jag tycker det är märkligt att man inte gått ut med en förfrågan om det finns lärare inte har rätt till det men kanske ändå är sugna på att jobba deltid.

Jag tycker också, rent krasst sett, att om förvaltningen håller kvalitet som ett honnörsord borde också det arbete som vi lärare gör värderas. I dag sitter du säkert bara du jobbat länge, men kanske inte sköter ditt arbete på det sätt du borde. Det är fantastiskt att man går in i en sådan här process utan att ha gjort en konsekvensanalys för vad detta innebär för kommunens skolor. Jag arbetar på en skola där halva ledningsgruppen och hälften av SO-lärarna är varslade. Hur mycket styrfart riskerar inte den skolan att tappa? Kompetens värderas inte i Barn och ungdomsförvaltningen.

Elin Lundgren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons