Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför ska ett bygge stå stilla stora delar av dygnet?

Annons

I GD kunde man i sommar läsa hur Byggnads ondgör sig över konkurrens från Baltikum.

Men svensk industri har nu i decennier fått leva med inte bara trycket från Baltikum, utan mycket tuffare konkurrens från Asien.

För en längre tid sedan var jag inbjuden till informationsmöte av Svenskt Näringsliv med Lars Beckman som en av talarna. Där fick vi veta att företagen upplever det svårt att få tag i personal samtidigt som ungdomarna inte är anställningsbara.

Och vi har 500 000 40-talister som ska gå i pension. Antalet matchar utmärkt antalet arbetssökande. Finns det någon som tror att arbetssökande profilerna matchar de platser som blir lediga?

Sen angående Byggnads. Just på denna träff särbehandlades just nya byggnadsavtalet och man slås av häpnad av de stora skillnaderna mot industrin.

I Gävle lever många med skift och till och med femskift på de stora fabrikerna, med rimliga villkor för parterna (kanske undantaget vården). Men på byggnadssidan verkar det som man ska ha fyradagarsvecka med kortare torsdag – och astronomiska ersättningskrav för skift och helgarbete.

En byggnadsetablering i dag är en dyr ”maskin”, varför ska den stå stora delar av dygnet? Vi kan ta reparationen av Knivstabron eller tunneln i Uppsala eller E 4-bygget söder om Dragon Gate som exempel. När man pendlade till jobbet på morgonen stod allt still. När man åkte hem samma sak.

Inte undra på det blir dyrt och tar lång tid. Och dessutom låta stänga E 4, Sveriges livsnerv mer eller mindre i två år.

James Blond

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons