Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem ska ge eleverna den kunskapen?

Annons

Apropå allemansrätten: ”Vädjan till vandraren!” av Karl-Erik Forslund 1915: ”Varsamt far i skog och mark! Skada icke kådig bark,

riv ej björkens vita hud, stör med skrän ej skogens ljud!

Bort med skräp och matsäcks rester!

Städa efter Er, I gäster, i naturens helgedom!

Skövla icke blad och blom! Tänd ej eld – men om Du tänder, släck var glöd i kol och bränder!

Låt och bli att simpelt rita plank och vägg med kniv och krita.

Skona det som annans är, akta allt som minnen bär.”

Detta får oss osökt att hamna i skolans värld. Allemansrätten fick man lära sig utantill på ett tidigt stadium i skolan.

Skolans uppgift är att ge varje elev de kunskaper som är nödvändiga för att leva och verka i ett modernt samhälle och tillsammans med föräldrarna fostra eleven till en ansvarsfull medborgare. I dag går en fjärdedel av eleverna ut grundskolan utan att nått målen i ett eller flera ämnen. Detta är oacceptabelt.

Läraryrkets status och att höja lärarlönerna, är en viktig förutsättning för att behålla en kvalificerad lärarkår och att nå målen. Att vägra eleven detta verktyg är samhällsekonomiskt inte försvarbart. I dag krävs en hög kunskapsnivå och social kompetens. Vem ska ge den kunskapen, när man vägrar erkänna lärarens berättigande till status och lön?

Maj-Britt Grundvall Hellström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons