Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi mc-förare måste alltid förutsätta det värsta

Annons

”Mc-förare död i olycka”

Bakom den rubriken ligger en ung man, en god vän, någon som är som en bror för många. Låt mig berätta lite om den man som var bakom denna tragiska rubrik.

Denna unga man var en mycket omtyckt vän och kollega, en man som alltid ställde upp när det behövdes. En helnykterist som höll fartgränserna och förtjust kollade om GPS:ens beräknade tid höll, mest på skoj.

Denna unga man började köra motorcykel redan som ung grabb, han lärde sig köra på bana och i skogen. Där lärde han sig att hantera cykeln och finslipa sin körskicklighet. En sak som vi pratade mycket om han, jag och även andra motorcyklister var: Den stora faran med att köra motorcykel! Den största faran för en mc-åkare är andra trafikanter!

Om en motorcykelförare stör eller beter sig illa, så blir alla arga och vet att det är en motorcykel som kör för fort och säger ”vad fort de kör de där motorcyklisterna.”

När samma människor sätter sig bakom ratten ser de bara mopeder. De säger: Jag såg den inte, jag trodde att det var en moped!

När man som erfaren motorcyklist är ute och kör i trafiken, så får man förutsätta att alla andra kommer köra på en. Kommer man till en korsning och det står en bil där så är det bara att förutsätta att den kommer att köra ut. Man närmar sig korsningen med den stillastående bilen och man tänker, den kör ut!

Man kommer närmare och söker ögonkontakt med föraren av bilen för att avgöra om föraren ser mig och man tänker fortfarande ”den kör ut!”

När man sedan är så nära att det nästan inte går att undvika en kollision och bilföraren ser rakt på dig, då kör bilen ut!

Vissa förare har inte lärt sig att använda körriktningsvisare, särskilt inte de som kör tyska kvalitetsbilar. Dessa bilar är så säkra och automatiserade att när man sitter bakom ratten behöver man tydligen inte bry sig om andra trafikanter.

Dessa förare tycks tro att blinkern slår på bara man tänker på att man ska svänga. Därför får man alltid vara beredd på att bilen framför plötsligt svänger utan förvarning. Farligast av denna kategori förare är de som kommer i mötande körfält och tänker svänga vänster.

I tät trafik kan man ofta på en motorcykeln bli trängd och tutad på, främst av äldre män som tycker att man ska köra undan och ut på väggrenen.

Är det en bil som kör i för hög fart och gärna sick-sackar sig fram utan att använda blinkers, så är det ofta en ung man i en kanske inte ny men en dock en BMW.

Därför är det kanske generaliserande, men ändå ett iakttagande som alla erfarna mc-åkare som jag känner är eniga om: Det farligaste man kan råka ut för i trafiken är en ung man i BMW, som man möter när han tänker svänga vänster.

Min kära vän visste allt detta, han var en ytterst försiktig och erfaren skicklig förare, men han blev ändå en kylarprydnad på en svängande bil!

Många är de som tycker motorcyklar är spännande, så varför ser man inte och respekterar dessa i trafiken? Dessvärre är att det nästan alltid efter en mc-olycka eller i trafikdebatten så att mc-åkaren får skulden.

Ibland höjs röster för att förbjuda mc-åkandet, men det blir som att skrapa bort övergångsställena för att få ner statïstiken på olyckor vid just övergångställen, problemet blir inte löst bara flyttat.

Vi måste få upp en förståelse för mc-åkare bland bilförare, kanske en obligatorisk körlektion på mc för bilförare

Snälla ni, se oss, se mig, tänk som en mc-förare! Förbered er på det värsta, missta hellre moped för att vara en motorcykel än tvärtom.

Visa tydligt i trafiken vart ni är på väg och stressa ner, det är bättre att bli lite sen än att någon inte kommer hem alls!

Peter Jansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons