Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tänker på säkerheten

/

Annons

Om alla respekterade hastighetsgränserna skulle 100–150 liv sparas årligen enligt statistik och forskning från bland annat Vägverket.

Polisen har här en avgörande roll att stävja hastighetsöverträdelser, kontrollera regelefterlevnad och genom detta få ned medelhastigheten.

Vi har flera metoder att övervaka hastigheten, bland annat genom mobil ATK (Automatisk TrafiksäkerhetsKontroll, i folkmun ”fartkamera”).

Lasershastighetsmätning (handhållen ”laserpistol”) och genomsnittshastighetsmätare (fordonsmonterade) är andra metoder. Samtliga metoder är reglerade i föreskrifter och rättssäkra...

Mobil kamera använder vi vid punktinsatser utanför exempelvis dagis och skolor, på 30-sträckor och vägarbeten. Kameran göms inte men vissa gånger kan platsen vara sådan att trafikanter upptäcker kameran sent. Då har man också missat den skylt som sätts upp innan mätområdet som talar om att kommande vägsträcka är övervakad!

Att sätta upp denna skylt utan att ha övervakning är brottsligt och har antagligen motsatt effekt på medelhastigheten över tid, eftersom trovärdigheten blir lika med noll.

Att vägarbetsplatsen på riksväg 80 i Valbo slagit rekord i antal hastighetsöverträdelser beror uteslutande på att rekordmånga trafikanter ignorerar gällande hastighetsbegränsning.

Under de veckor vi haft övervakning i Valbo har medelhastigheten och antalet ”fartsyndare” minskat radikalt, till gagn för de som arbetar på plasten. De är mycket tacksamma för detta och önskar att vi hade möjlighet att stå där varje dag.

Hastighetsmätning med laser utförs i stor utsträckning och på många olika platser men att vi ”hoppar som gubbar ur lådor” i trafiken låter lika livsfarligt som osannolikt och jag försäkrar att detta inte förekommer.

Däremot är det många trafikanter som upptäcker kontrollen sent och upplever det som om vi plötsligt är på vägen, men det är inte samma sak som att hoppa ut i vägen...

Att vi försöker sänka medelhastigheten med nämnda metoder och genom detta sänka dödstalen, rädda liv, i trafiken anser inte jag vara vare sig patetiskt eller beklämmande. Ulf Carnerius

Att vi försöker sänka medelhastigheten med nämnda metoder och genom detta sänka dödstalen, rädda liv,

i trafiken anser inte jag vara vare sig patetiskt eller beklämmande.

Ulf Carnerius

Trafikpolischef Gävleborgs län

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons