Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi trodde att man kunde lita på Telia...

Dagens ris vill vi ge till dig tjej som jobbade på Telias butik i Valbo vid middagstid den 28 juni.

Annons

Du mötte två äldre personer som kom in i butiken för att köpa en mobiltelefon. Men innan du var färdig med oss hade du möblerat om i hela vårt hem med ändrade avtal beträffande mobiltelefoni, ändrade avtal beträffande bredband och ändrade avtal med mobila telefoner där våra sedvanliga kontantkort byttes ut mot abonnemangsavtal.

Allt med motiveringen att det skulle bli billigare för oss i vårt användande av datorer och telefoner.

Då vi kom hem och i lugn och ro kunde studera de avtal vi undertecknat kunde vi med lätthet konstatera att kostnaderna för vårt avtal med Telia hade ökat med cirka 110 procent jämfört med vad vi tidigare haft i form av utlovade megabyte och kilobyte och allt vad det nu heter.

Sedan Telia bildades har vi varit företaget troget eftersom Telia tidigare varit statligt och därmed stått för en viss moral i förhållande till sina kunder. Men nu tycks det vara andra vindar som blåser.

I dag kan man i egenskap av pensionär knappt gå genom ett köpcentrum utan att bli antastad av ungdomar i försäljningsbranschen som med stöd av cybervärldens ideal vill pracka på en både det ena och det andra. Men vi har ändå levt i föreställningen om att Telia kan man väl alltid lita på i det avseendet att man inte för egen vinnings skull utnyttjar äldre personers oförmåga att sätta sig in den superdigitala värld som vi nu lever i.

Men efter besöket i Teliabutiken i Valbo den 28 juni har vi dessvärre fått ändrad uppfattning i den frågan. Även där tycks ungdomliga försäljare vara utbildade på hur man med överraskningsmoment med lätthet kan lura på äldre personer olika tjänster som kunden inte har minsta användning för men som genererar ett visst antal vinstkronor till Telia, och kanske även en viss provision till den som förmedlat försäljningstransaktionen i fråga.

Z

Svar direkt: Jag vill börja med att be om ursäkt för att ni känner er lurade. Så ska det självklart inte vara, utan tvärtom ska man lämna butiken med känslan av att man har fått ett mervärde när man går därifrån. Vi brukar försöka att vara väldigt tydliga gentemot våra kunder när de kommer in i våra butiker så att man är fullt införstådd i vad som har avtalats. Vi vill att våra kunder ska kunna lita på oss, och vi ska absolut inte pracka på kunderna något de inte vill ha för egen vinnings skull.

Det verkar ha skett en miss i kommunikationen, och jag kan bara be om ursäkt för att vi uppenbarligen inte har varit tydliga nog. Efter att ha samtalat med butikschefen skulle vi gärna vilja att ni tog kontakt med vår butik igen för att kunna se över vad som har gått fel. Jag hoppas att detta går att lösa och att ni återigen ska få förtroende för Telia.

Karin Nordlund

informationsansvarig, Telia

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons