Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka krav ställs på förarna?

Annons

Vad ställs för krav på en taxichaufför som ska köra färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor i dag? Behöver han/hon ha någon som helst människokännedom eller är det bara att köra på?

En mamma berättar i en insändare om försämringarna inom skolskjutsverksamheten. Läget inom den övriga färdtjänsten är inte mycket bättre. Många förare sköter sina uppdrag bra, men det är alltför många som inte hittar, inte känner till gällande färdtjänstregler, har svårt att föra ett samtal på svenska, misstror vuxna människor om vad de klarar och inte klarar av utan ger sig ut för att veta bäst, påstår att det är lag på att föraren ska spänna fast bältet, lämnar taxikvitto utan företagsnamn med mera.

Antalet taxibolag som får lov att köra färdtjänst bara växer. Det känns otryggt.

Måste ekonomiska avdrag på inkomsterna för taxibolagen till för att de ska förstå att man åtagit sig ett samhällsuppdrag då man kör färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor?

Jag undrar också hur kunden kan vara säker på att det är en legitimerad taxichaufför som kör. Den 9/10 åkte jag med en förare som verkade närmast sinnesförvirrad och sådant är obehagligt.

Politiker, tjänstemän och inte minst X-trafik som samordnar och sköter upphandlingen med taxibolagen måste få chefer och taxichaufförer på de olika taxibolagen att försöka begripa vad de har gett sig in på. Ni borde också göra en inventering bland de förare som kör olika samhällsresor. Gör det innan något händer och innan avgiften för en färdtjänstresa höjs ytterligare. Catarina Meurling

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons