Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

112 ska gå att lita på

Annons

När Socialstyrelsen i våras granskade SOS Alarm blev slutsatsen att arbetet fungerade dåligt samt att bristerna i avvikelsehanteringen var mycket allvarliga.

Nu har SOS Alarm svarat med en handlingsplan och förstärkt kompetensen. Men samtidigt vägrar de medge att det funnits några större problem i företaget:

– Jag tycker att verksamheten fungerar godtagbart med tanke på svårigheten i arbetet plus den stora volymen samtal, förklarade presstalesmannen Anders Klarström i Aftonbladet på måndagen.

Ambulanssjukvården verkar fungera på liknande sätt. Just nu handlägger Socialstyrelsen flera Lex Maria-anmälningar, där ambulanspersonal lämnat sjuka och skadade i sticket – i vissa fall med dödlig utgång. Generellt sett saknas ofta dokumentation, dessutom är ambulanspersonalen dålig på att lära av sina misstag, enligt Maria Carlund, inspektör på Socialstyrelsen.

Med tanke på mängden busringningar och hypokondriker som ambulanssjukvården tvingas hantera krävs det förstås någon form av sållning. Alla som ringer 112 kan inte få exakt den vård de efterfrågar. Vad man däremot kan vänta sig är att företag som hanterar liv och död visar ödmjukhet och en vilja att ständigt förbättras. Tyvärr verkar det inte vara fallet.

Kanske är det läge att se över driftsformerna? SOS Alarm är samägt av staten och Sveriges Kommuner och Landsting. Men trots att landstingen är med och äger SOS Alarm har flera valt att i stället lämna över ambulansdirigeringen till företaget Medhelp, eftersom SOS Alarm inte håller måttet.

En livsviktig samhällsverksamhet, som måste fungera även under kriser och katastrofer, har alltså delats upp på två företag med delvis olika rutiner. Är det verkligen optimalt? Frågan är åtminstone värd att utredas.

112 ska vara ett nummer att lita på.

Karin Rebas

Mer läsning

Annons