Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att lita på?

Annons

I januari i år avled en 23-årig man sedan han nekats att få en ambulans. Sjuksköterskan på SOS Alarm trodde att han hade panikångest men det rörde sig om en brusten mjälte. 23-åringen dog hemma, med närmaste ambulans bara sex minuter därifrån.

Händelsen fick stor uppmärksamhet och SOS Alarm fick massiv kritik, kritik som man emellertid slog ifrån sig. Istället har företaget lagt all skuld på sköterskan. Han följde inte rutinerna utan hanterade fallet på fel sätt, anser bolagets vd Johan Hedensiö.

Nu har sjuksköterskan på SOS-alarm, som tog emot samtalen från den desperate 23-åringen, åtalats för grovt vållande till annans död. Åklagaren anser att brottet är grovt eftersom det handlar om ett ”medvetet risktagande av allvarligt slag”.

Nu blir det upp till rättsapparaten att avgöra om det handlar om ett brott eller inte.

Bekymmersamt är dock att SOS Alarm inte ser sig ha någon skuld i frågan alls. Sköterskan hade blivit anmäld fem gånger på ett år, vilket är betydligt mer än normalt. Men personalansvaret, att se till att rätt person är på rätt plats, är ju ändå arbetsgivarens ansvar.

112 måste vara ett nummer att lita på i alla lägen.

Mer läsning

Annons