Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bawar Ismail: Arbetsförmedlingen bör lägga pengar på vettigare saker än nätkändisar och "influencers"

Arbetsförmedlingen vill bättra på sitt rykte. Därför ska myndigheten lägga omkring 250 000 kronor på "influencers". Ledarsidans Bawar Ismail om en allt mer impopulär myndighet.

Annons
Arbetsförmedlingen är inte populär bland medborgarna. Därför satsar myndigheten en kvarts miljon kronor på marknadsföring på nätet. Bild: Jessica Gow/TT

Förtroendet för Arbetsförmedlingen är kört i botten. I Medieakademins Förtroendebarometer 2017 hamnade Arbetsförmedlingen på sista plats bland landets övriga myndigheter. Lika dystert är det när man tar en titt på Myndighetsbarometern, en undersökning från analysföretaget Nordic Brand. Där hamnar Arbetsförmedlingen också sist bland alla andra myndigheter.

Inte ens när myndigheten själv undersöker vad medborgarna tycker om Arbetsförmedlingen får de goda omdömen. Arbetsgivare och arbetssökande är i stor utsträckning negativa. När endast var fjärde arbetssökande i undersökningen svarade att myndigheten varit till nytta, då har man ett stort problem.

Att allmänheten inte har något gott att säga om Arbetsförmedlingen är kanske inte så konstigt när myndigheten uppenbarligen inte fungerar som den ska. I rapport efter rapport från Riksrevisionen, vars uppdrag är att kontrollera och granska övriga myndigheter, får Arbetsförmedlingen kritik för sina brister. Riksrevisionen har bland annat kritiserat myndigheten för en bristande analys av varför matchningen på arbetsmarknaden försämrats så kraftigt och att Arbetsförmedlingens så kallade förberedande utbildning (FUB) för personer som står utanför arbetsmarknaden är "dyr och ineffektiv".

Även Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen har kritiserat Arbetsförmedlingen för att myndigheten "sällan eller aldrig underrättat arbetslöshetskassan när den arbetssökande inte vidgat sitt geografiska eller yrkesmässiga sökområde".

Det ser inte så ljust ut för Arbetsförmedlingen. Och om det inte inkommer en ny rapport med svidande kritik mot myndigheten så finns det ju alltid borgerliga politiker som talar om att effektivisera och förbättra arbetsmarknadspolitiken – genom att lägga ner myndigheten.

Så hur försöker Arbetsförmedlingen tackla all kritik och negativa omdömen?

Man bränner bort en kvarts miljon skattekronor på en webbkampanj med "influencers", så klart. Det är vad Arbetsförmedlingen gjort i alla fall. Tidigare i februari ska myndigheten ha lagt en beställning på 250 000 kronor till ett företag som riktar in sig på marknadsföring genom "influencers" (enkel beskrivning: kändisar på nätet), enligt Dagens Industri. Populära kids i sociala medier ska äntligen vända Arbetsförmedlingens negativa förtroendesiffror, hurra! Nu, med lite glammiga instagram-bilder och roliga youtube-klipp, kommer Arbetsförmedlingen att bli Sveriges bästa myndighet.

Okej okej, förlåt. Det här med myndigheter som slösar våra skattepengar på rent trams och nonsens är inte en sak att skoja om. Våra skattemedel ska och bör användas där det gör som mest nytta. Och visst blir det extra upprörande när man tänker på att Arbetsförmedlingen har betydligt viktigare saker för sig än att nå ut till ungdomar på nätet. Vill myndigheten bättra på sitt rykte är det ju en bra start om Arbetsförmedlingen faktiskt får ordning på sin verksamhet.

Mer läsning

Annons