Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bawar Ismail: När företag låtsas om att de bryr sig om dina hjärtefrågor

Är klädföretagen verkligen så feministiska?

Annons

Hur trovärdigt är det när klädindustrin talar om feminism?

Det går snabbt nu. Många stora företag och butiker vill visa att de bryr sig om de unga konsumenternas brinnande hjärtefrågor. Främst handlar det så klart om feminism och jämställdhet.

Popartisten Zara Larsson ska exempelvis göra en feministisk kollektion för klädkedjan H&M. Och konkurrenten Monki har lanserat en t-shirtkollektion som ska "lyfta problematiken kring dålig självkänsla bland unga kvinnor". Häromåret ville Åhléns i en omfattande reklamkampanj bryta "klädmaktsordningen" och upplysa hur män och kvinnor klär sig olika.

Fint. Att stora klädkedjor visar intresse för feminism välkomnas nog av av många.

Men man ska inte låta sig luras av företagens godhjärtade kampanjer. I dag är det kanske populärt med feminism. Men hur blir det i morgon? Tänk om helt andra värderingar och attityder var inne? Hur hade klädkedjornas reklam sett ut då?

Företagen är nämligen bara ute efter en sak: cash. Genom att kapitalisera på det nuvarande politiska modet försöker man nå ut till de politiskt medvetna konsumenterna. Det är ju inte som att H&M:s VD eller designers vaknar upp varje morgon och känner: Aha! Ännu en dag av arbete i feminismens tjänst.

Nej, de stora klädkedjorna vill bara stärka sitt varumärke. Är inte våra kläder lockande nog? Låt oss fylla vår klädkollektion med symboler och budskap som kan få dig att öppna upp din (förhoppningsvis feta) plånbok.

Och det är ju inget konstigt. Företag ska tjäna pengar. Och klädkedjorna är riktigt duktiga på det. Men missar man detta finns så klart risken att man som konsument står där, besviken på att alla de där snygga reklamkampanjerna bara var något tillfälligt. Och inget genuint.

För kläd- och modebranschen är inte riktigt kända för att genomsyras av feminism. Inte nog med att många klädkedjor och modemagasin utesluter vissa kroppar som inte passar normen, klädindustrin har även dragits med stora problem vad gäller mänskliga rättigheter. Det har återkommande gånger rapporterats om barnarbete i fabriker som producerar kläder, och det gäller bland annat H&M.

Så hur trovärdigt är det när klädföretagen flörtar med landets många feminister? Inte ett dugg. Men de har all rätt att försöka locka till sig kunder som brinner för jämställdhet. Tro bara inte att det är en feministisk gärning att köpa ett plagg med texten ”Cats Against Catcalling".

Visst är det ett roligt budskap, men de riktigt stora feministiska frågorna där ute i världen avgörs inte i din lokala H&M-butik. Klädindustrin låtsas bara om att de bryr sig om dina hjärtefrågor.

Tänk på det nästa gång du ser reklam från ett företag som försöker spela på din politiska medvetenhet.

Mer läsning

Annons