Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Böneutrop, nej!

/
  • Den islamska församlingen i Stockholmsförorten Fittja har ansökt om att få ha fem böneutrop varje fredag. Det är ett för långtgående religiöst anspråk.

Annons

Ljudkontaminering. Ett först på senare tid uppmärksammat, växande hälsoproblem. Skador som buller kan orsaka är inte enbart hörselnedsättning utan också sådant som tinnitus, en plågsam kronisk sjukdom, och fysiska och psykiska stressrelaterade åkommor.

Därför bör samhället ge akt på företeelser som orsakar ”ljudnedsmutsning”. Nya, återkommande ljudstörningar bör inte gärna adderas till befintliga, vilka i sin tur också bör nedbringas.

Nu blir man väl i och för sig knappast döv av böneutrop från en moské, men man kan inte enbart mäta en ljudstörning bara med en decibelmätare. Olika typer av ljud behöver inte upplevas som likvärdigt störande, även om de uppmäts som tekniskt sett lika höga. Det finns ju ofta en subjektiv aspekt, också.

Ett brittisk varuhuskedja som på 70-talet ville hålla snattare och punkare ute började spela klassisk musik i högtalarna. Det fungerade. Ungdomarna, vana vid hårdrock, stod inte ut, medan äldre, köpstarka konsumenter i stället blev på gott humör.

I Gästrikland har såvitt mig känt hittills ingen islamisk församling sökt tillstånd för böneutrop, men på ett politiskt och psykologiskt plan kan ju eventuella böneutrop från en moské i Stockholmsförorten Fittja höras ända hit, och väcka åkommor som blodstörtning och förbannelse.

Moskén har sökt tillstånd för fem böneutrop varje fredag. Den ligger i ett redan ljudstört industriområde, men det gör knappast saken bättre eftersom utropen därmed måste överrösta bullret och nå in till bostadsområdena i grannskapet om det ska vara någon mening med dem. Så den som besöker det näraliggande köpcentret en fredag kan knappast undvika att höra utropen.

Principfrågan är: Ska frihet till religionsutövning få ta den plats i ett sekulärt samhälle så att den inskränker icke-troendes frihet från religion?

Mitt svar är nej.

Problemet kan väl dessutom lösas med att församlingen enkelt kan sända utropen via närradio till vanliga FM-mottagare i de hem som så önskar, eller via någon modernare teknik.

Men givetvis infinner sig förstås då frågan:

Än kyrkklockor då?

Ett jakande svar vore inte helt självklart om kristna kyrkor först nu, tusen år efter att de uppkom i Sverige, skulle komma på idén att ansöka om att få ringa till Gudstjänst.

Men för Svenska kyrkan gäller att den inte enbart kan bedömas som vilket religiöst samfund som helst, den måste också ses som ett kulturhistoriskt faktum.

Det finns många exempel på att en företeelse fått tillstånd för något enligt någon tidigare gällande praxis, men inte berövats detta retroaktivt när ny lagstiftning införts. Därför kan det inte ses som en självklar orättvisa att klockringning kan vara OK samtidigt som läten från mer nytillkomna samfund inte får få tillstånd.

Och om någon störs av kyrkklockor så har ju den personen fulla möjligheter att få bullerstörningen prövad enligt nu gällande lagstiftning.

Botkyrka kommun, där Fittja ligger, har valt att jämställa böneutropen med, typ, tillstånd för torgmöten, rockkonserter och liknande, och således överlämnat ärendet till polisen. (Sannolikt med en lättnadens suck.)

Såvitt jag förstår beviljar polisen dylika tillstånd för vart och ett aktuellt fall, och inte på tillsvidarebasis. I så fall får församlingen återkommande lämna in ansökningar, och varje utrop bedömas vart och ett för sig.

Oavsett utfall blir denna fråga ett delikat pilotfall.

Personligen tycker jag att nytillkommande ljudbudskap utanför församlingslokalerna är ett alltför långtgående religiöst anspråk.

Mer läsning

Annons