Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bottenfrusna förhandlingar

/

Annons

På ett isflak på Antarktis stod en ensam adeliepingvin och såg efter den svenska isbrytaren Oden. Med sin breda båtkropp hade Oden brutit upp en ränna vid nog för de stora fartyg som behöver ta sig fram till den amerikanska forskningsstationen McMurdo. Detta var i början av 2011, strax efter att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, M, nekat att ta hem fartyget i förtid för att användas i svenska isiga farleder. Ministern påpekade att Sverige klarat sig utan Oden. Sjöfartsverkets kostnad för en ersättningsbåt mer än kompenserades av amerikanerna.

Kallare vintrar har dock ökat det svenska behovet och Sjöfartsverket ser en bättre affär i att hyra ut Oden i närområdet, vilket innebär både intäkter och möjlighet att plocka hem båten om behovet finns. Att ta in fler vanliga båtar skulle oftast kunna möta samma behov av att skapa breda rännor, men att hålla Oden hemma är mer vinstgivande.

Det budgetmässiga kloka beslutet stötte på politisk patrull – i USA. Utrikesminister Clinton vädjade till Sverige att byta åsikt eftersom Oden är så unik att McMurdo kan tvingas stänga utan den.

Dessutom är Oden byggd för forskning. Utrikesminister Bildt sa dock blankt nej och infrastrukturministern hänvisade till Sjöfartsverket.

Men Oden är en politisk fråga. Kan Sverige tänka sig att förhandla, trots att näringslivet önskat Sjöfartsverkets enklare lösning? Och vill amerikanerna värna forskningen tillräckligt mycket för att sätta dollar bakom sin vädjan och betala en högre kompensation?

Frida Johansson Metso

Mer läsning

Annons