Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra att Gävle tänker nytt om skolorna

Annons

Det ser ut att bli en drastisk omorganisation av Gävle kommuns skolor.

Sådant behövs i de flesta organisationer ibland, särskilt i verksamheter som är under stor påverkan både utifrån och inifrån.

Svunnen är den tid då skolor låg där de alltid hade legat, tagit emot de årskullar de alltid tagit emot, undervisade det de alltid hade undervisat, tillämpade den pedagogik de alltid tillämpat och där lärare och rektorer hade livstidsanställningar; mentalt men även faktiskt. Skolan var på alla sätt en mycket konservativ inrättning.

Skolan är nu stadd i en omvandling jämförbar med 60-talets, då den enhetliga, nioåriga grundskolan infördes och ett flertal centralskolor byggdes i rött tegel.

Den största förändringen är konkurrens. Dels den yttre, betraktat från kommunen sett, i form av privat drivna skolor. Dels den inre, i form av en högre rörlighet inom lärarkåren. Regeringens alla skolreformer har också en massiv påverkan.

Rätten för elever och föräldrar att välja skola gör den kommunala planeringen mycket svårare. Man kan inte bara notera hur många barn det finns i en viss generation i ett visst bostadsområde och sedan konstatera att en viss skola har ett visst elevunderlag för ett decennium framöver. Nu kan ”efterfrågan” att gå i en viss skola förändras för varje år.

Kan en mer rationell skolorganisation i Gävle byggas för att vara mer robust inför förändringstrycket så är det givetvis bra, även om förändringsprocesser aldrig är enkla.

David Nyström

Mer läsning

Annons