Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dagordning lågkonjunktur

Annons

Opinionsföretaget Cisions politikbarometer för hösten 2008 visar att de politiker som inte talar om den ekonomiska krisen försvinner från mediebruset. Partier och politiker slåss om det utrymmet med utspelsnäbbar och mediesmarta klor. För utan medieröst inte heller några väljare.

Politikens villkor har förändrats snabbt de senaste decennierna.

Partierna har gått från att ha chefsideologer som fnular på framtidsvisioner och goda budskap till att ha pr-strateger som diskutera kampanjer och utspel. Det långsiktiga har fått ge vika för det kortsiktiga; att nå fram i det allt starkare mediebruset.

Detta är inte bara av ondo. Väljarna får svar snabbare och makten är påverkbar för alla – inte bara partitoppar och lojala medlemmar. Men den är också mindre förutsägbar. Ett parti som i valrörelsen 1998 sade sig vara för en generösare, liberal invandring kan i dag helt ha svängt för att mota Sverigedemokraterna i grind. Inte för att partiföreträdarnas åsikter faktiskt har förändrats, utan för att väljarnas har.

Dock får man ta just denna politikbarometer med viss skepticism: i lågkonjunktur behöver det inte alltid vara bra att synas. Man blir lätt en måltavla om åtgärderna man föreslår snarare hjälper än stjälper. Så den gamla devisen om att all publicitet är god är inte med nödvändighet alltid sann.

Mer läsning

Annons