Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbdäcken till nödslakt

/
  • De dubbfria däcken har blivit en helig ko, för trots att Trafikverkets analyser visar att dubbdäck är 42 procent säkrare än dubbfria vinterdäck, envisas politikerna med att förespråka dubbdäcksförbud.

Annons

I fredags var det sista dagen att köra lagligt med dubbdäck. Senast 15 april ska Sveriges alla bilister ha hunnit byta till sommardäck.

Tidigare var sista dagen för däckbyte 30 april, ett datum som nu bara gäller för de odubbade vinterdäcken. Det är naturligtvis en politisk markering mot dubbarna, helt i linje med de lokala dubbdäcksförbuden på vissa vägsträckor.

Från politikerhåll hörs argumentet att odubbade vinterdäck är precis lika bra. Experterna instämmer inte. Om dubbdäcksandelen reduceras från 70 procent till 50 procent kommer antalet polisrapporterade personskadeolyckor att öka med 56 stycken, antalet döda med 1,8 personer och de svårt skadade med 13,1, konstaterar

Väg- och transportforskningsinstitutet. VTI menar också att en reduktion till 20 procent skulle öka antalet olyckor med 140 per år, svårt skadade med 33 och antalet dödsfall med i snitt 4,4.

Trafikverkets analyser visar att dubbdäck är 42 procent säkrare än dubbfria vinterdäck.

Trots att siffrorna talar sitt tydliga språk envisas politikerna.

Det ska bli svårare att välja dubbade vinterdäck. Eller, för att uttrycka det riktigt tydligt: om du har den dåliga smaken att köra dubbat får du hoppas att våren kommer tidigt och att aprilvädret uteblir. Väljer du dubbat och det snöar 16 april - skyll dig själv och ställ bilen.

Protesterna mot den kortade däckbytesperioden har inte låtit vänta på sig. Det blir ännu svårare att hinna med, säger verkstäder och biluthyrare. Enkelt och logiskt kan tyckas - två veckor är onekligen färre än fyra. Men säg den sanning som inte kan utmanas av en skicklig politiker. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd twittrar att det alltid är "ruschigt inför datum oavsett när. Väglag eller väder avgör även om man har ex fjällresa på gång, då byte senare".

Hennes formulering är avslöjande. Om man har en fjällresa på gång, alltså. Ingenting om alla de bilförare som faktiskt lever och verkar i fjällvärlden, eller i norra Sverige generellt, på daglig basis.

Men till och med ur ett snävt Stockholmsperspektiv är den kortade däckbytesperioden märklig. Också i södra Sverige kan det snöa i mitten av april. För människor som bor på landsbygden, och är beroende av inte bara bilen utan också små och dåligt plogade vägar, är detta inte bara en fråga om trafiksäkerhet. Det handlar om att överhuvudtaget kunna ta sig hemifrån på morgonen. Man kan tycka att infrastrukturministern - själv bosatt i Enhörna utanför Södertälje - borde känna igen sig i det perspektivet. Tyvärr tycks dubbfritt ha blivit politikens heliga ko. Dubbdäcken, däremot, vill man omgående skicka till nödslakt.

Ida Thulin, GD

Mer läsning

Annons