Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En läsplatta gör inget skolparti

/
  • Att bli bättre på att använda IT i skolan borde vara självklart, men det räcker förstås inte.

Moderaterna vill det. Socialdemokraterna vill det. Miljöpartiet vill det så mycket att språkröret Gustav Fridolin gått och blivit lärare med hela svenska folket. Och nu vill också Centerpartiet bli skolpartiet i svensk politik.

Annons

Det är inte så konstigt. Allt fler tvivlar på Folkpartiets och Jan Björklunds försvarsförmåga i skolfrågan.

När C på onsdagen presenterade sin skolpolitiska satsning skedde det med hjälp av en från Singapore influgen inspirationsföreläsare som med sedvanlig entusiasmerande tomhet predikade kreativitet. Ofrivilligt lyckades man illustrera det verkligt stora problemet i svensk skola. För det är inte bristen på kreativitet och entreprenörskap, utan vår oförmåga att se värdet av bildning.

För vad ska vi med kunskaper i språk, litteratur och historia, om vi redan lever i världens modernaste land och har blicken inställd på framtiden? Viktigare är då, som Annie Lööf (C) beskrev det, att eleverna hon möter under sina resor kan vara den framtida Filippa K eller Daniel Ek på Spotify.

Nu är C långt ifrån ensamma kring att göra näringspolitik av skolan. Samma syn återfinns i övriga partiers skolpolitik. När M och S talar skola handlar det nästan uteslutande om näringsliv, globalisering och konkurrenskraft.

Samtidigt är det lätt att skriva under på andra delar av Centerns tankar kring skolan. Att bli bättre på att använda IT i skolan borde vara självklart. Inte minst har det visat sig underlätta för pojkar att tidigt knäcka läskoden och utveckla sitt skrivande. Men en läsplatta gör inget skolparti.

Skolan är ett redskap för människor att växa och utvecklas. Ett verktyg för att fullt ut kunna delta i samhällets alla delar – i ekonomin, i kulturen, i politiken. Tänk om något av de självutnämnda skolpartierna kunde säga det.

Svend Dahl

Mer läsning

Annons