Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finns något att rädda?

/
  • Victor Muller hoppas på tidsfrist för att kunna få fram de efterlängtade kinesiska pengarna.

Annons

För två år sedan var konkursen för Saab mer eller mindre ett faktum. GM hade gett upp men höll dörren för att sälja företaget, men någon affär såg inte ut att gå i lås. Svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg kom och gick, likvidatorer utsågs och de anställda förberedde sig för själva nedläggninsfasen. I sista sekunden kom holländska Spyker (fullständigt okänd biltillverkare för alla utanför bilentusiastkretsar) insladdande och köpte Saab. Regeringen beslutade att stå för garantin till Europeiska investeringsbanken.

Men om någon, mot förmodan, trott att Spyker och dess vd Victor Muller skulle komma inridande i Trollhättan och omedelbart ställa allting till rätta och börja producera och sälja mängder av Saabbilar, så kom de förhoppningarna snabbt på skam.

Att vända utvecklingen för en under många år vanvårdad fabrik görs inte i en handvändning, om det ens går. Varumärket Saab är misskött, årstakten i fabriken för låg och Saab har inte gått på vinst på flera decennier.

Sedan Spyker tog över har det talats om hemliga finansiärer och mindre hemliga sådana som den ryske bankmiljardären Vladimir Antonov, samarbeten som inte gått i lås. I våras blev omfattningen av Saabs problem tydliga när fabriken blev stående sedan underleverantörer stoppat sina leveranser som en följd av uteblven betalning. Fabriken har sedan dess stått stilla och i augusti blev personalen utan lön.

Det vilar en stark känsla av deperation över alla pressmeddelanden och uttalanden som kommer från Saab Automobile just nu.

Vd:n och ordföranden Victor Muller säger sig ha pengar på gång. De kinesiska bolagen Pang Da och Youngman är intresserade, men för att de ska kunna gå in med pengar i Saab krävs godkännanden från kinesiska myndigheter. Det är vanligtvis en tidsödande process som ännu inte ens påbörjats.

Onsdagsmorgonens besked om att företaget tänker begära rekonstruktion kändes därför inte som något annat än ett förtvivlat famlande efter ett halmstrå.

Under onsdagseftermiddagen skulle Vänersborgs tingsrätt ha kommit med ett besked om rekonstruktion kommer att beviljas men meddelade under dagen att beskedet dröjer. Istället tros ett besked lämnas under torsdagen.

Det kan inte vara ett lätt beslut för Vänersborgs tingsrätt att ta. Hela bygden hoppas på den där tidsfristen och på att Victor Muller ska hinna få fram de där frälsande kinesiska pengarna. Det vore med andra ord inte överraskande om tingsrätten ger ett positivt besked, trots att den kanske inte borde göra det.

Saab gjorde en rekonstruktion 2009. Den misslyckades trots att GM då var och betalade skulder till leverantörer och trots att saabfabriken fortfarande byggde bilar, även om verksamheten gick med förlust.

Nu står fabriken stilla, det finns inga pengar och inget distributionsnät.

Finns det verkligen någon verksamhet att rekonstruera?

Karin Bergkvist

Mer läsning

Annons