Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flick- och pojkleksaker?

Vi är många som tröttnat på leksaksföretagens strikt könsstereotypa julklappskataloger. Flickor leker med dockor, bakar på låtsasspisen och pysslar.

Annons

Pojkar kör bilar, klär ut sig till spindelmannen och skjuter med pistoler. Pojkar är tuffa, flickor mjuka – den uppfattningen har traditionellt sett leksakskatalogerna cementerat.

För vissa kanske en stereotyp leksakskatalog vara en feministisk petitess, ett sätt att pracka på pojkar ”flickleksaker” och vice versa. Men det är självklart inte avsikten. Könsstereotyper ska ifrågasättas utan att göra det ena sämre än det andra. Det är inget fel med att pojkar klär ut sig till Spindelmannen och flickor till Törnrosa. Det är att begränsa barn till enbart det ena, på grund av vilket kön de har, som är fel. Och alltför ofta ger leksakskatalogerna inget utrymme alls för flickor och pojkar att fundera på vad de ska ha i paketen. Flick- och pojkleksaker. Mjukt mot hårt. Stereotyperna frodas.

I en leksakskatalog jag bläddrade i tidigare i år, inför sonens fyraårsdag, var det reklam för eldrivna bilar som barnen själva kan köra. På samtliga bilder var det en pojke som körde och bredvid, i passagerarsätet, satt en flicka som dekoration. Pinsamt.

Inför årets julhandel har dock flera av leksakskedjorna tack och lov tagit till sig tidigare kritik. Leklust var först ut nu följer branschbjässarna Toys´r´us och BR Leksaker efter. Pojkar och flickor blandas i katalogen. I BR:s katalog syns bland annat en pojke och en flicka tillsammans leka i köket och stryka med leksaksstrykjärnet. Inga revolutionerande saker, kan tyckas, men katalogerna har rönt uppmärksamhet utomlands och på många håll är det upprörda känslor, rapporterar Aftonbladet. I kommentatorsfältet på tidningen Daily Mails webb skriver någon bland annat att Sverige är det mest manshatande landet i världen och en annan undrar vad som kommer härnäst: ”män i klänning?”.

Även i vårt grannland Finland tycks tanken på könsneutrala kataloger vara främmande. ”Åtminstone jag känner inte till att vi skulle ha övervägt könsneutrala julkataloger”, säger till exempel Nina Vuori på detaljhandelskedjan Kesko.

Hur något så självklart som att inte pracka på barn roller bara för att de är flickor eller pojkar kan väcka så heta känslor är obegripligt. Samtidigt är det inte unikt för Storbritannien eller Finland. Nämn ordet genus eller könsroller så kommer debatten igång även här, så även denna gång. Googla på könsneutrala leksakskataloger och häpna över vissa debattinlägg.

Tydligen vill jag, och alla andra som vänder sig mot de traditionella, könsstereotypa leksakskatalogerna, använda oss av ordet hen och tvinga pojkar att – hemska tanke – leka med dockor.

Det handlar förstås inte om det. Om min dotter önskar sig en Barbie i julklapp har jag inga problem med det. Inte heller om sonen vill ha en brandbil. Men att någon annan – leksaksföretag till exempel – talar om för dem vad de ska önska sig utifrån vilket kön de har, det har jag problem med.

KARIN BERGKVIST

Politisk redaktör

karin.bergkvist@gd.se

Mer läsning

Annons