Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försök som leder fel

/
  • Helt motorfordonsfritt blir det inte på Rådhusexplanaden. Bussar och taxi omfattas inte av avstängningen.

Till stor förvåning inte bara för Gävleborna utan även för tekniska nämndens ordförande kungjordes i förrgår att Rådhusesplanaden stängs av för biltrafik på prov – och detta redan från och med måndag!

Annons

Tala om snabba puckar. Det ryckte uppenbarligen till i Socialdemokraternas ryggmärgsreflex av självrådighet. Denna gång var det inte bara oppositionen som inte informerades, inte heller samarbetspartierna i majoriteten ansågs värdiga en förankring.

På gårdagens presskonferens förklarade kommunalrådet Carina Blank, S, att tekniska nämnden minsann inte ägde denna fråga. Det gör kommunstyrelsen. Men har Blank glömt att det också i kommunstyrelsen sitter andra partier än Socialdemokraterna?

Lika snabbt som betongsuggorna och förbudsskyltarna ställs upp, lika snabbt ska de också bort. Försöksavstängningen pågår bara under oktober månad.

Utöver Rådhusesplanaden mellan Norra Strandgatan och Nygatan ska även ett av de båda norrgående körfälten på Södra Rådmansgatan utanför biblioteket stängas av, vilket förefaller vara särdeles meningslöst. Poängen med Centrumplanens avstängning där är ju att göra det helt bilfritt framför biblioteket och knyta ihop det med det i dag folktomma Slottstorget, och därför leda all biltrafik på Södra Kungsgatan.

I denna del är alltså avstängningsförsöket direkt kontraproduktivt eftersom det ger Gävleborna en falsk uppfattning av Centrumplanens gestaltning.

Men knappast heller vad beträffar Rådhusesplanaden, där försöksavstängningen ändå speglar Centrumplanen, kan man dra slutsatser värdiga ett beslutsunderlag – helt enkelt för att avstängningsförsöket är för kortvarigt. På den punkten har den sidsteppade tekniska nämndens ordförande, Miljöpartiets Inger Schörling, rätt.

En månads avstängning torde knappast hinna påverka handeln. Antagligen inte heller resmönstren. Som bilist uppfattar man troligen det hela som vilket annat tillfälligt vägarbete som helst och att framkomligheten inom kort återgår till det normala. Knappast byter man från bil- till kollektivåkande bara under en månad.

Cyklister och gående kommer säkert att tycka att det är skönt att slippa det fåtal bilar som passerar Rådhusesplanaden. Men det behöver man ingen försöksavstängning för att räkna ut.

Man bör också minnas att såväl bussarna som taxi blir kvar, så helt motorfordonsfritt har det ju faktiskt aldrig varit tänkt att bli. Några cyklister och gående kommer kanske rentav att inse att skillnaden mellan dagens få bilar och få bussar och taxi, och försökets noll bilar men fortfarande bussar och taxi, egentligen inte är så stor.

Försöket ska avslutas med en enkätundersökning. Hur den utfaller beror helt på hur frågorna utformas. Som man ropar får man ju svar.

Med bara en månads försök, där de positiva delarna framkommer direkt medan de negativa inte hunnit smyga sig på, toppat med en tillrättalagd undersökning, tänker Gävlesossarna köpa sig ryggen fri för att stänga av Rådhusesplanaden, under förevändning att de ”lyssnat på Gävleborna”.

Det hade varit modigt om de öppet deklarerat att de faktiskt står för en avstängningslinje.

David Nyström

Mer läsning

Annons