Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grattis Vasaskolan!

/

Annons

Vasa i Gävle är ett av landets tio gymnasier som i stenhård konkurrens fått grönt ljus av Skolverket, efter samråd med Högskoleverket, att starta en riksrekryterande gymnasial prestigeutbildning i humaniora. Det är bara att gratulera!

Skolorna får nu dispens av regeringen rekrytera elever utifrån särskilda antagningsregler, som exempelvis arbetsprover eller intervjuer, vid sidan om betygen.

I och med de riksrekryterande gymnasiala spetsutbildningarna i matematik, naturvetenskapliga eller humanistiska ämnen, som startar höstterminen 2009 och löper till år 2014, tog regeringen ett banbrytande beslut. I jantelagens förlovade land har elitsatsningar aldrig betraktats som rumsrena. En inställning som kan tyckas paradoxal i en liten nation som ständigt upprepar vikten av kunskap och forskning för att hävda sig i den globala konkurrensen. Betänker man sedan att utbildning är en av arbetsmarknadspolitikens hörnstenar, så framstår den njugga inställningen till skolsystemets möjlighet att erbjuda elever med särskilda talanger utbildningar som gör att de kan utvecklas optimalt i förhållande till sin kapacitet än mer motsägelsefull.

Kanske är tabut inte så konstigt ändå. Den förhärskande tanken inom socialdemokratin, vars politik präglat skolsystemets utformning i större utsträckning än något annat parti, är att resultatet blir bättre för alla om man håller samman eleverna. Ingen får halka efter, men ingen får heller sticka iväg. På det hela taget en sympatisk tanke, även om man inte sällar sig till skaran som hyllar kollektivismens principer, men i verkligheten resulterar rädslan för en tudelad skola i ett vansinnigt slarv med unga människors talanger.

Socialdemokraternas skolpolitiska talesman Marie Granlund inser inte att på samma sätt som elever med svårigheter i skolan erbjuds resurser i form av stödundervisning, borde elever med speciella begåvningar i teoretiska ämnen erbjudas rätt stimulans och motivation. Varför ska de tvingas rulla tummarna i väntan på övriga klasskamrater?

Nåväl, nu kommer de från och med höstterminen kunna studera vid skolor som erbjuder dem verktygen att analysera och integrera ämnen på ett fördjupande sätt. Målet med utbildningarna, som kombinerar studier vid samverkande högskolor, är att fördjupa elevernas vetenskapliga förhållningssätt.

Tanken med de 20 spetsutbildningarna är att verksamheten sedan ska permanenteras. Det vore en välkommen liberal reform som fastslår att viktig princip vad gäller jämlikhet.

Jämlikhet betyder inte att alla ska bli exakt likadana utan att alla ska få möjlighet att utvecklas så långt de bara kan utifrån sina förutsättningar. Framtidens Sverige kan inte byggas på ovilja att lyfta fram människor med speciella talanger.

Socialdemokrater och vänsterpartister hävdar att spetsutbildningarna cementerar klassamhället genom etableringen av en sorteringsskola. På s-bloggar framförs argumentet att barn från akademikerfamiljer med all säkerhet lär bli överrepresenterade i elitklasserna. Det är inget argument för att vi inte ska anpassa studierna efter elevernas behov. För övrigt så klingar det extremt nedvärderande gentemot alla elever med arbetarklassbakgrund som känner sig manade att söka.

GD 16 JANUARI 2009

Mer läsning

Annons