Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gröna önskedrömmar

/
  • Givetvis minskar också biltrafiken på Södra Kungsgatan när fler väljer de yttre nord-sydliga trafiklederna, och därmed minskar den bilburna handeln.

En av trafikavstängningsförsökets negativa konsekvenser har uppenbarat sig både överraskande snabbt och på ett mindre väntat ställe: Söder.

Annons

Fokus har hela tiden legat på risken för cityhandeln, att få färre kunder vid en bilavstängning av Rådhusesplanaden. Men givetvis minskar också biltrafiken på Söder när fler väljer de yttre nord-sydliga trafiklederna, och därmed minskar den bilburna handeln.

I GD i tisdags berättade handlare på Söder om drastiskt minskad försäljning bara under första veckan av det månadslånga bilförbudsförsöket. Ica Söder bedömer att de förlorar 25 procent. Lampbutiken uppger att de har tappat hela 37 procent.

I gårdagens tidning kunde vi också läsa om att Färgmäster går i graven – en butik som säljer varor av en typ som de flesta förstår är otympliga att transportera på cykel eller buss. För färgbutikens del är visserligen inte trafikavstängningsförsöket anledningen till nedläggningen, men ägaren beskriver i GD en utveckling som går mot att det blir allt svårare för bilister att nå affären.

I trafikavstängningsivrarnas bästa av världar fortsätter folk att handla i city, men bär tunga matkassar på bussen och kliver av vid hållplatsen närmast hemmet och fortsätter marschera hem med kassarna i var sin hand, eller balanserar femkilos färgburkar på cykelstyret eller pakethållaren. Från de glesare bygderna utan busstrafik tar folk bilen till en infartsparkering och försöker att inte missa avgångstiden för matarbussen in till city.

I den verkliga världen ökar i stället handeln i Valbo köpcentrum, Hemlingby och andra ställen dit det är lätt att ta sig med bil. Gävle har inte den marknad för exklusiva boutiquer och nischad detaljhandel att det går att fylla på i de tomma lokalerna i city när transportkrävande handel flyr.

Hela den grundläggande tanken med biltrafikavstängningen i Rådhusesplanaden är ett exempel på det inneboende problemet i den gröna, politiska ideologin – den är till sin karaktär dogmatisk, kompromisslös.

Ett ”bilfritt city” ska genomföras till varje pris, även i en stad vars geografi kraftigt försvårar ett sådant. Skiljer sig verkligheten från kartan, följ kartan. Men inte bara det, om verklighet och karta sammanfaller, men skiljer sig från önskedrömmen – följ drömmen.

Visioner är bra att ha i politiken. Men verklighetsförankring är inte mindre viktigt.

David Nyström

Mer läsning

Annons