Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här dansar Fridolin

/
  • Höjda bensin- och kilometerkostnader är Miljöpartiets universalverktyg för att få ner utsläppen.

Annons

Han är uppvuxen i politiken, har bidragit till att förändra bilden av partiet och hittar sina nya väljare i städerna.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin har flera likheter med statsminister Fredrik Reinfeldt. Båda leder ett parti i medvind och har starkt internt stöd. När efterträdarna till Maria Wetterstrand och Peter Eriksson utsågs var Fridolin ohotad på posten som manligt språkrör.

Däremot har liberala förhoppningar på Miljöpartiet som ett grönt, frihetligt alternativ grusats. Folkhögskoleläraren Fridolin profilerar sig i skolfrågor, skriver debattartiklar ihop med Lärarförbundets S-märkta ordförande Eva-Lis Sirén och anklagar utbildningsminister Jan Björklunds reformer för att ha skapat ett lapptäcke utan sömmar.

Miljöpartiets ideologiska försvar av friskolor har delvis försvunnit, och sedan kongressen i somras driver man frågan att skolor inte ska få drivas i vinstsyfte. Olyckligtvis tycks Björklund så pressad att han själv börjat rikta skarp, ogrundad kritik mot friskolornas vinstuttag.

Gustav Fridolin och språkrörskollegan Åsa Romson är slipade politiker. I vardagligt tal vill språkrören etablera Miljöpartiet som ett självständigt mittenparti. Men i praktisk handling driver Fridolin och Romson skol- och miljödebatten åt vänster.

Framförallt i miljöfrågorna har Miljöpartiets socialistiska drag blivit framträdande under den frihetliga ytan. Språkrören lovar guld och gröna skogar åt stadsborna genom att höja kostnaderna för befolkningen på landsbygden.

Det är en sak att kräva höjd skatt på inrikesflygresor. Så länge en flygresa mellan Stockholm och andra städer kostar 399 kronor får järnvägen svårt att konkurrera med flyget. Även om summan kan diskuteras finns det en logik i att klimatkompensera vid såväl långa som korta flygresor.

Den som är beredd att lägga 6 000 kronor på en flygbiljett till Thailand bör kunna betala någon hundralapp i miljöutsläpp. Men när resan går med bil till en arbetsplats, i stället för med flyg till en sandstrand, slår Miljöpartiets skattehöjningar fel.

Höjda bensin- och kilometerkostnader är Miljöpartiets universalverktyg för att få ner utsläppen. Men förslaget att höja koldioxidskatten motsvarande 70 öre per liter gör hålen i plånböckerna lika djupa som hålen på landsbygdsvägarna. Att öka bensinkostnaderna för hushåll som arbetspendlar 1 500 till 3 000 mil per år är en straffbeskattning på arbete.

Vi lägger en skatt på flyget för att kunna göra det billigare att ta tåget, konstaterade Gustav Fridolin i veckans partiledarintervju i Expressen. Vad tågresan kommer att kosta, och på vilken järnväg landsbygdsborna ska pendla, har Fridolin ingen aning om.

Lars Kriss, GD

Mer läsning

Annons