Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjälp konsumenten

Ur ett konsumentperspektiv är konkurrens bra. Konkurrensen breddar utbudet, ger lägre priser, gynnar produktutveckling och ökar tillgängligheten.

Annons

Dock krävs också tydlig information – framför allt gällande pris och innehåll – för att konsumenten ska kunna fatta rimliga beslut. Men i stället tycks många företag söka fördelar genom otydliga villkor, oklar prissättning och ibland rent fusk.

För att komma till rätta med fuskande företag skriver konsumentminister Birgitta Ohlsson, FP, på torsdagens DN Debatt om sina förhoppningar att Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer blir bindande. Det vore välkommet, men underlättar för konsumenten först i och med en tvist. Mycket kan göras innan.

Det är i dag så gott som omöjligt att bedöma kostnaden för ett mobilabonnemang. De så kallade SMS-lånens kostnad redovisas på månadsbasis – totalbeloppets synlighet är minimal. Påstått nötkött i lasagne kan visa sig vara häst. I torsdagens Plus på SVT redovisas för hur det i åtta fall av tio inte går att köpa en resa till utannonserat pris.

All denna otydlighet gör det oändligt svårt för konsumenten att fatta medvetna beslut. Den föder misstro och suspekta företag gynnas. Därför krävs krafttag. Prisinformationslagen bör ses över, ursprungsmärkning införas för livsmedelsprodukter och diskussioner föras på EU-nivå om hur man hanterar företag som försöker lura till sig marknadsandelar.

Mer läsning

Annons