Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IG för Skolverket

/

Annons

Det finns inga mirakelmetoder för att återskapa den forna glansen kring läraryrkets numera lite skamfilade rykte. Vägen tillbaka är brant och slingrig och går via attitydförändringar till bildning och kunskap, och en krävande lärarhögskola som vågar underkänna studenter. Läraryrkets status kan dock aldrig helt återfå sin forna glans utan att hela samhället återgår till mer hierarkiska strukturer med stort fokus på auktoriteter. Det är inte dit vi ska – vilket kan vara bra att påminna sig om när skolpolitiker drömmer om svunna tiders lärarauktoritet.

Regeringen har gjort flera viktiga saker för att Sverige på sikt ska få en bättre lärarkår. Men lärarlegitimationen hör inte dit. Den är tvärtom ett uttryck för förhoppningen om att det visst finns snabbkurer. När det också meddelades att alla, som det heter, behöriga lärare nästan automatiskt skulle tilldelas legitimation, förstod man att det eventuella värdet urgröpts redan från början.

Förra veckan framkom att Skolverket köpt in konsulttjänster från ett bemanningsföretag, för att gå igenom de många tusen ansökningarna. Det blev inte så bra. Några av de kontrakterade unga handläggarna hade inte riktigt förstått vad det handlade om och delade ut behörigheter väl frikostigt.

Lärarlegitimationen är i stort sett bara en bekräftelse på att man har lärarutbildning och minst ett års lärarerfarenhet. Även en inhyrd konsult borde i praktiken ha klarat handläggningen. Inte desto mindre är utfärdandet av legitimationen en myndighetsutövning och slarvet är oacceptabelt.

Men vänsterhandshanteringen säger något om att Skolverket knappast heller lägger någon större vikt vid legitimationen.

Susanna Birgersson, GD

Mer läsning

Annons