Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin Bergkvist: Se upp för ombytliga miljöpolitiker – imorgon kan miljöbilen du köpte idag vara värdelös

När politiker med miljöbilspremier och annat försöker styra bilisterna i en viss riktning blir det lätt fel. Inte minst när politikerna är så ombytliga om vad som är miljöbilen för dagen, skriver GD:s politiska redaktör Karin Bergkvist.

Annons
Storstäderna behöver få bukt med dieselbilarnas utsläpp. Men konsekvenserna för dem som köpte en diesel för bara ett par år sedan – i tron att de var miljövänliga – kan bli långtgående, skriver GD:s politiska redaktör Karin Bergkvist.

Det har inte varit lätt att vara bilköpare under senare år. Inte minst har det varit svårt att vara en miljövänlig sådan. Istället har dessa bilägare gått på blåsning efter blåsning.

Först var etanolbilarna grejen. I mitten av 2000-talet fick etanolbilarna miljöbilsstatus, nedsatt förmånsskatt och befriade från trängselskatt. 2007 kom en miljöbilspremie på 10 000 kronor och 2008 svarade således etanolbilarna för 23 procent för nyregistreringarna.

Sedan gick det utför med den satsningen. Plötsligt var politikerna inte så intresserade längre av etanol. Miljöbilspremien och den lägre förmånsbeskattningen togs bort och intresset dalade.

Gasbilar och elbilar och annat har varit populärt att lyfta fram som miljövänliga alternativ. Men det är fortfarande svårt att hitta ställen att tanka gasbilar och elbilarna har för kort räckvidd på en laddning för att vara ett reellt alternativ för den som kör mer än till och från Icabutiken inne i stan. Dessutom är de svindyra.

Men sedan landade man i dieselbilar. För klimatets skull. Dieselbilar bidrar nämligen till minskade koldioxidutsläpp, något som gynnar klimatarbetet.

Men i en värld om ombytliga miljöpolitiker och snabba svängningar så är dieseln nu djävulen.

Ett beslut i Tysklands federala förvaltningsdomstol innebär ett förbud mot dieselbilar i städerna Stuttgart och Düsseldorf och fler väntas följa efter.

Även Sverige kan följa efter. Den rödgröna majoriteten i Stockholm vill införa miljözoner från år 2020 som innebär att det blir förbjudet att köra dieselbilar som inte klarar miljökraven Euro6. det vill säga alla dieselbilar tillverkade innan 2015.

Anledningen till att man byter fot i miljöbilsdebatten igen är att de tidigare så omhuldade dieselbilarna förvisso är bättre för klimatet, men samtidigt släpper ut kväveoxid istället. I stora städer samlas partiklarna och gör luften dålig och cancerframkallande. Enligt EU-kommissionen orsakar den dåliga luften i Europas städer 400 000 förtida dödsfall varje år.

Så självklart finns det goda skäl försöka fasa ut dieselbilar från storstäderna.

Men när miljöminister Karolina Skog, Mp, jublar över det tyska beslutet och säger att liknande förbud kan komma i Sverige tänker hon – som politiker alltför ofta gör – bara på städerna, inte på landsbygden. För ett sådant förbud kan komma att få stora konsekvenser.

– De som för några få år sedan följde de rekommendationer som kom om miljöbilar blir faktiskt straffade.

– För människor på landsbygden har dieselbilar länge varit det vettigaste alternativet, men lägre bränsleförbrukning som är gynnsamt på platser där jobbet inte ligger två tunnelbanestationer bort utan kanske många mil, enkel resa. På landsbygden luftas dessutom kväveoxiden ut och är inte skadlig som den är i storstäderna. Dieselbilar är med andra ord ett utmärkt alternativ för oss som bor på vischan.

Men som vanligt får storstadsproblem långtgående konsekvenser även för landsbygden.

Mer läsning

Annons