Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konkurrens lönar sig

/

I en rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) granskar nationalekonomerna Anders Böhlmark och Mikael Lindahl friskolereformens effekt på kvaliteten i utbildningen.

Annons

De visar att utbildningsresultaten förbättrats i kommuner där andelen friskolor ökat.

Det är lockande att försöka förklara effekten med att friskolor driver på betygsinflation. Men resultatförbättringen är lika stor på de nationella proven, som är mindre drabbade av resultatinflation, som på betygen. Hade förändringen berott på betygsinflation skulle effekten ha varit större på betygen än på provresultaten. Dessutom förbättras även utbildningsresultaten senare i livet, såsom gymnasiebetyg och benägenhet att läsa vidare.

Slutsatserna håller även om man räknar in socioekonomiska faktorer som elevernas familjebakgrund. Inte heller har friskolorna drivit upp kostnaderna. Det verkar som att konkurrensen helt enkelt har gjort skolan mer effektiv.

Det kanske mest intressanta med studiens resultat är att det inte bara är friskolor som fått bättre resultat. Resultaten har höjts både i fristående och i kommunala skolor. Författarna kan inte säkert förklara varför, men anger två möjligheter: antingen kommer friskolor in med nya pedagogiska idéer, som kommunala skolor tar efter, eller så tvingas de kommunala skolorna skärpa till sig och öka kvaliteten, för att inte förlora elever till friskolorna.

Studien finner ingen skillnad mellan vinst- och icke-vinstdrivande skolor. Att vinstdrivande skolor kan leda till högre kvalitet i skolsektorn är ett intressant bidrag till en välfärdsdebatt där partierna på vänsterkanten har kommit att utmåla vinst och kvalitet som varandras motpoler.

David Ekstrand

Mer läsning

Annons