Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurad

Annons

Ann-Christine Eriksson från Gävle förhandlade fram en särskild uppgörelse med Com Hem om att kunna säga upp ett avtal om bredband, telefoni och tv. Detta eftersom hon sökte jobb på andra orter och ville kunna säga upp avtalet om hon plötsligt måste flytta. Men när hon väl fick jobb på annan ort och ville säga upp abonnemanget blev det stopp. Hon fick så småningom det avtal som spelats in mellan henne och försäljaren skickat till sig. Då visade det sig att någon klippt bort delar av samtalet, närmare bestämt den del som handlade om den särskilda överenskommelsen.

Com Hem medgav att det var konstigt och uppmanade Ann-Christine att reklamera. Det var flera veckor sedan, sedan blev det tyst från företaget. Först när GD ringde upp blev det fart på företaget och Ann-Christine blev kvitt abonnemanget. "Det är precis som kunden säger. Inspelningen avbryts på ett abrubt sätt och vi har inga skäl att misstror henne", medger informationschefen på företaget som också säger att hon därför får avbryta abonnemanget.

Det är självklart bra att Com Hem tar sitt ansvar, men man kan ju tycka att det kunde ha skett snabbare. Det är pinsamt för Com Hem att företaget agerar först när en journalist ringer upp.

Det är tyvärr varken första eller sista gången som kunder känner sig blåsta av just företag i tv-, bredband- och telefonibranschen. Långa bindningstider och avtal som förnyas automatiskt har ställt till det för åtskilliga. För konsumenter gäller det att vara på sin vakt. Ann-Christine gjorde allt rätt när hon förhandlade och - som hon i alla fall trodde - fick avtalet inspelat. Ändå blev det fel.

Frågan är om det finns fler kunder som råkat ut för samma sak.

Karin Bergkvist

Mer läsning

Annons