Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möte med rymdfärja

/

Annons

Under drygt 30 år gjorde USA:s rymdfärjor 135 färder, med mer än två års uppehåll efter katastroferna med först Challenger 1986 och sedan Columbia 2003. Sista landning var 21 juli med Atlantis vid Kennedy Space Center i Florida där hon blir museiföremål. Discovery och Endeavour hamnar i Los Angeles och Washington.

Rymdfärjorna var rymdraket i startfasen, sedan satellit under dygnen i bana runt jorden och slutligen glidflygplan efter återinträdet i atmosfären. Ju mer komplicerad farkost, desto mer som måste fungera. Av de 14 omkomna var fyra kvinnor, däribland lärarinnan Christa Auliffe som skulle ha haft lektioner från rymden.

Två katastrofer var mer än kalkylerat. Riskerna låg bakom att man utbildade så många. En person skulle med vissa undantag i början inte göra mer än ett par rymdfärder, som Christer Fuglesang. Senator John Glenn, 1961 den förste amerikanen i bana runt jorden, fick följa med en färja som 77-åring

1990 besökte jag rymdkontrollen i Houston, som lett månfärderna och sedan rymdfärjorna. Chef var Paul Weitz, som varit den förste befälhavaren på Challenger. Ron Dittemore, en lång försynt ingenjör ansvarig för de kritiska start- och landningsfaserna visade mig kontrollrummet. Såg honom sedan i TV efter Columbias undergång, då han som chef för hela färjeprogrammet var det mest utfrågade.

Nu står Nasa utan bemannade rymdfarkoster och får lita på ryssarna för personalbyten vid den internationella rymdstationen.

Som försvarspolitiker besökte jag bland annat en flygindustri i öknen nordost om Los Angeles för att se tillverkningen av bombplan. Guidades av en pensionerad överste. Jag började prata om Check Yeager, den förste genom ljudvallen, och dennes kompis Bud Andersson. Översten kände båda och hans och Buds fruar var skolkamrater. Han hade nyss börjat med kommunalpolitik och bad mig om råd. Plötsligt säger han att han ville ta in mig i en byggnad som inte ingick i Pentagons godkända besöksprogram. Där höll man på att bygga färjan som skulle ersätta Challenger. Skolklasser föreslog sedan namn och det blev Endeavour efter forskningsresanden James Cooks fartyg. Naturligtvis oerhört dyrt att få underleverantörer att tillverka delsystem i ett extra exemplar.

Amerikaner har glatts och sörjt med sina astronauter. Det hade kanske gått att driva färjorna några år till, men man vill hellre ha pengarna till nya projekt.

Det talas om färder till Mars.

HANS LINDBLAD

Krönikör

Mer läsning

Annons