Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nystart för skolan – och för pojkarna

/
  • Vallbacksskolan i Gävle ska bli ett nytt storhögstadium. Kanske kan det ge Gävle en chans att börja om från början vad gäller pojkarnas dåliga skolresultat?

Häromdagen publicerade Skolverket niondeklassarnas betygsresultat från i våras

Annons

Den visar att flickornas genomsnittliga meritvärde i våras var 223,8 medan pojkarnas var 199,5 (maxvärdet är 320 poäng). En betydande skillnad med andra ord.

Det är inget nytt att flickor får högre betyg än pojkar, så har det konsekvent varit sedan slutet av 1980-talet. Det som är alarmerande med Skolverkets nya statistik är att betygsgapet mellan flickor och pojkar återigen ökar.

Det är fullständigt absurt att pojkarna tillåts halka efter i skolan och därmed också vad gäller högre utbildning (som en logisk följd till betygsgapet är det också i allra högsta grad kvinnlig dominans på högskolor och universitet). Och om denna så viktiga jämställdhetsfråga är det besynnerligt tyst. Kan det vara för att det handlar om pojkar?

Genusdebatten hamnar ofta skevt – det vill säga med ett enögt fokus på kvinnor – i samhällsdebatten. Det gäller inte minst skolfrågan. Traditionellt är det ju flickor som utmålas som offren för skolans genusstrukturer. Det är flickorna som sägs bli offer för att pojkarna tar mer plats och därmed styr samtalet i klassrummet med lärarna. Om lidandet nu är förbehållet flickorna syns det i alla fall inte på betygen.

I själva verket är det uppenbarligen pojkarna som blir offer för strukturerna: flickor förväntas sitta still och vara duktiga i skolan. Pojkar förväntas vara pojkar. Det vill säga, enligt nidbilden, stökiga och ointresserade. Omgivningen förväntar sig helt enkelt inte lika mycket av pojkar. Skolan misslyckas, samhället reagerar inte och pojkarna blir förlorare. Vilket svek!

Det krävs ett nytt sätt att tänka och räfst och rättarting för genuspedagogiken.

2010 kom en statlig utredning – ”Flickor, pojkar, individer”– som visade att jämställdhetsarbete i skolan ofta har handlat mer om att främja flickors intresse för teknik och mindre om att öka pojkars engagemang för skolan överlag.

Gävle kommun gör nu en stor omorganisation av skolan. Det innebär bland annat att 7-9-verksamheten avvecklas på Stenebergsskolan, Milbo, Nynäs Montessori och Sörbyskolan. Istället skapas ett storhögstadium i gamla Vallbacksskolan. Förhoppningen är att den nya skolan ska lyfta eleverna så att Gävles skolor blir mer likvärdiga. Vid nämnda skolor har bitvis betygsnivåerna varit mycket låga.

En helt ny skola ger Gävle kommun en chans att börja om. Om ambitionen verkligen är att skapa en mer likvärdig skola i kommunen och inte bara att rationalisera och spara pengar finns ju nu alla möjligheter att skapa en bra och konkurrenskraftig skolverksamhet.

Till exempel genom att fokusera särskilt på pojkarna. En skola med sådana höga pedagogiska ambitioner skulle kanske rent av kunna ge de konkurrenskraftiga friskolorna en match.

Mer läsning

Annons