Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opålitligt system

Annons

Rabaldret kring Försäkringskassan tycks bli en evighetsföljetång. Strulet med långa handläggningstider och bristande tillgänglighet har fått justitieombudsmannen, Statskontoret och fackförbundet ST att reagera. Det ansvariga statsrådet, socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson, bemötte förra veckan kritikstormen genom att hävda att läget faktiskt har förbättrats. De långa väntetiderna, som orsakat sådan upprördhet under hösten, är i dagsläget kortare än på många år.

Och visst stämmer det – genom idogt arbete har Försäkringskassans anställda lyckats minska på problemen. Under årets två sista månader hanterades nio av tio ansökningar inom den utlovade tiden på 30 dagar, mot mellan två och sex av tio när läget var som värst i augusti och september.

Men det innebär inte att Försäkringskassan nu fungerar felfritt. För vissa typer av ärenden börjar väntetiderna öka igen. Och under vintern har myndigheten dragit på sig ett rejält budgetunderskott: det saknas en miljard.

Det är inte bara Försäkringskassan som krånglar. På onsdagen rapporterade Svenska Dagbladet även att väntetiderna till arbetslöshetskassan Alfa i vissa fall är nära tre månader.

Trygghetssystemen måste fungera, annars urholkas förtroendet för välfärdssamhället. När det gäller Försäkringskassan faller en stor del av skulden på regeringen, som verkar ha trott att det skulle gå att baxa igenom ändrade regler i trygghetssystemen, en stor omorganisation och minskade anslag på samma gång.

Mer läsning

Annons