Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Optimistisk satsning på turism

Annons

Det var med stor optimism som runt 150 företrädare för Gävles näringsliv, kulturliv, stadens politiska organisation, med flera, samlades på Läkerol Arena för en turism-kick-off på onsdagen.

Det är en nödvändig förutsättning för att lyckas i ambitionen att Gävle ska bli en av 35 exportmogna turistorter i landet. Det råder samstämmighet om att staden ruvar på slumrande turistmagneter, och det kan man nog instämma i. Nu ska dessa paketeras och säljas på den utländska turismmarknaden, och det ska vara enkelt att beställa och boka via nätet, och för detta krävs att företagen inte enbart konkurrerar utan också samarbetar. Att locka fler turister gynnar alla.

Ofta i sådana här sammanhang där många aktörer ska förmås att dra åt samma håll för ett gemensamt mål kan man sucka över den uppsättning av hurtiga floskler som ofta strös ut. Profilering, målgruppstänkande, förbättringspotential, bryta ner i mindre mål, prioritera sig mot den digitala verkligheten.

Men kanske går det inte att uttrycka ett processtyrt arbete på andra sätt. Det går inte att centralt och hierarkiskt dirigera fram att hotellet X ska samarbeta med reseföretaget Y och evenemangsföretaget Z. Det viktigaste, men kanske också strängt taget det enda, som kommunen kan göra är att inspirera och entusiasmera.

Gävles kommunalråd Carina Blank poängterade att besöksnäringen nu är större än basnäringarna. Det är viktigt att ha klart för sig. Potentialen är också näst intill obegränsad; det konsumeras inte stål och papper för skojs skull, man kan inte heller sproppa i sig hur många skumgummigodisbilar som helst (man kanske inte bör heller), men när det gäller turism finns nästan ingen övre gräns. Man kan både kapa åt sig marknadsandelar från andra (såväl länder som regioner), men det går också att inspirera människor att turista mer överhuvudtaget.

David Nyström

Mer läsning

Annons