Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På att göra-listan

/
  • Väg 56 finns åtminstone med på Trafikverkets att göra-lista, men det kommer att dröja flera år. Fler olyckor är att vänta på den av lastbilar så hårt trafikerade vägen.

Annons

Andelen trafikolyckor minskar stadigt i Sverige och trafikdöden är mindre än på många år. Moderna bilar med sofistikierade säkerhetssystem är en anledning, att Trafikverket bygger bort farorna genom att skapa mötesfria vägar en annan.

E4 mellan Gävle och Uppsala var tidigare tungt trafikerad och synnerligen olycksdrabbad. Sedan hela sträckan blev motorväg har andelen olyckor med allvarlig utgång minskat drastiskt. Den första, och hittills enda, med dödlig utgång skedde förra året – tre och ett halvt år efter det att motorvägen stod klar.

De allvarligaste olyckorna på våra vägar sker i dag på de farliga, lägst prioterade vägarna i landet – som väg 56.

I december 2010 omkom ett par, småbarnsföräldrar, i höjd med Främlingshem. I måndags omkom en man på samma väg, det tredje dödsoffret på några år. Lägg till det ett stort antal olyckor med skador av varierande art som resultat så är slutsatsen: väg 56 är farlig.

Kombinationen människor och bilar är förvisso i sig farlig. Människor är och förblir ju mänskliga och gör misstag. En distraktion i form av en ringande telefon, kivande barn i baksätet, något som fladdrar till i ögonvrån eller att byta kanal på radion kan räcka för att vrida till på ratten eller släppa uppmärksamheten och olyckan kan vara framme. Ibland kan det vara faktorer som är svåra att göra något åt som orsakar olyckan. Vinterväglag kan vara lömskt, eller den första lövhalkan och solen i ögonen kan få allvarliga konsekvenser.

På en motorväg eller vägar med mitträcken behöver resultatet inte bli av det allvarligaste slaget, dödsolyckor är ovanliga på mötesfria vägar.

På en väg som 56:an är det en helt annan sak.

Väg 56 är bitvis smal, kurvig och med obefintlig väggren om någonting inträffar och marginalerna är små när något inträffar. Väg 56 är dessutom tungt trafikerad och andelen lastbilar mycket hög. Förra året körde till exempel 4200 bilar om dygnet mellan Hedesunda och Överhärde, varav 30 procent var tung trafik.

Väg 56 har länge varit långt ner på Trafikverkets prioriteringslista men nu står det i alla fall klart att vägen ska byggas om, åtminstone mellan Hedesunda och Valbo. Sträckan mellan Lomsheden och Hedesunda får vänta, pengar ser ut att finnas först efter 2021.

En önskan vore förstås att Trafikverket –som ju är hårt styrt av planer och anslag – kunde få något större budgetfrihet så att det fanns någon möjlighet att tidigarelägga nödvändiga åtgärder för att göra väg 56 säkrare. Med det arbetssätt som verket har i dag tycks det vara omöjligt.

Att vägen nu står med på verkets att göra- lista är ändå positivt, men flera vintrar till kommer att passera innan planerna för –åtminstone då en del av – vägen blir verklighet.

På kort sikt behöver mer göras för att öka säkerheten på vägen. Som hastighetsbegräsningar, halkbekämpning, hastighetskameror och – inte minst – polisiära insatser.

Karin Bergkvist, GD

Mer läsning

Annons