Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Papperstidningens framtid

/

Annons

Papperstidningarnas dystra framtid är inte längre en avlägsen sådan – den är redan här. Expressens försäljning som de senaste åren har åkt störtlopp ner för diagrammen föll som aldrig förr mellan januari 2006 och samma månad följande år. Upplagan minskade med dramatiska 6,3 procentenheter.

Den negativa trenden är kvällstidningen inte ensam om – svenska tidningar har med hjärtat i halsgropen sett försäljningen sjunka i raketfart, år efter år. Leker man med tanken att raset fortsätter i samma takt kommer Expressens upplaga att ha sjunkit till 100 000 exemplar om 20 år. Med sådana siffror i ryggen är det lätt att vara domedagsprofet.

I takt med att tidningarnas upplagor sjunker, ökar internetanvändningen i Sverige som aldrig förr. Tronskiftet har inte passerat obemärkt. De stora drakarna i Sverige, såväl som lokalpressen, har haft en regelrätt kapplöpning för att vara de största leverantörerna av nyheter även på nätet, och konsumentens fördelar med mediet är uppenbara: det är gratis, uppdateras kontinuerligt, och nya satsningar som Webb-TV förhöjer nyhetsupplevelsen.

Konkurrensen i det nya mediet framtvingar innovation, och i takt med att nätet utvecklas mer och mer har papperstidningen renderats som allt mer föråldrad. Frågan är berättigad: Närmar sig tidningarnas guldålder sitt slut?

Medan de svenska tidningarna gör sitt bästa för att hålla skenet uppe sparkas – förlåt, pensioneras – anställda systematiskt. Nio av tio tidningar drar åt livremmen och försöker klara sig med färre anställda, en mindre upplaga och lägre omsättning. Några få har anpassat sig. Genom att omfamna de nya tiderna och satsa på kompetens och kvalitet inom moderna medier har de tidningarna säkrat sig inför den krassa framtid som står på tröskeln. Framför allt: De har insett att de inte är i pappersbranschen, utan i mediebranschen. Den insikten är i sammanhanget avgörande.

Papperstidningarnas främsta inkomstkälla är inte försäljning av exemplar, det är försäljning av annonsutrymme. När läsarna försvinner ut på nätet följer naturligtvis annonsörerna efter. Utan annonser, inga pengar till tidningen. Utan pengar, ingen tidning. Inte ens den mest optimistiska murvel kan förneka att framtiden för mediernas gammelfarfar ser minst sagt bister ut.

Anders Norén

Mer läsning

Annons