Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Punktligheten främst

/

Annons

Sverige är ett land med omväxlande väder. Den som bor här vänjer sig snart vid snöstormar, vårregn, värmeböljor och höststormar.

Ändå verkar det svenska järnvägsnätet vara byggt med en stilla och alldeles lagom varm majdag i åtanke. Under övriga året uppstår ständigt olika problem. Spåren är antingen för varma eller för kalla. De täcks av hala löv, isklumpar eller snömassor.

De två senaste snörika vintrarna har varit särskilt prövande för SJ. Inställda avgångar och trafikstopp har lett till försämrat förtroende – och sämre lönsamhet.

Enligt halvårsrapporten, som presenterades i torsdags, redovisar SJ en förlust på 140 miljoner för hela perioden januari-juni, jämfört med vinsten på 220 miljoner för motsvarande tid i fjol.

Nu har SJ:s nye ordförande, Jan Sundling, den otacksamma uppgiften att försöka styra upp verksamheten och rädda företagets anseende.

Hoppet sätts till effektiviseringar, bättre informationstjänster och nya snabbtåg.

Men uppdraget är i grunden omöjligt, om man får tro den tidigare ordföranden, Ulf Adelsohn. Han anser att avregleringen av tågtrafiken har gått för snabbt och genomförts för slarvigt, utan att man vet vad den kommer att innebära. Spåren räcker knappt till för företagen som kör i dag och underhållet är uselt:

Vi har Europas bästa ekonomi och Europas sämst underhållna järnvägar, sa han i Svenska Dagbladet.

Adelsohns analys backas upp av en kapacitetsutredning som Trafikverket presenterade i somras. Trängseln på spåren gör att fri konkurrens i praktiken blir en omöjlighet. Om alla tågoperatörer fick sina önskemål tillgodosedda skulle resultaten inte bli smidigare trafik utan snarare ökad trängsel, och därmed fler förseningar.

Enligt Trafikverket behövs 38 miljarder kronor utöver de anslag som regeringen redan aviserat, för att komma tillrätta med de nuvarande problemen och dessutom tillåta ökad trafik.

Förslaget är ute på remiss. Än så länge är det oklart om regeringen tänker gå Trafikverket till mötes.

Men en sak är säker: med dagens kapacitet är det svårt att se hur några stora förbättringar ska åstadkommas. SJ planerar att köpa in cirka 20 höghastighetståg som kan gå i 250 kilometer i timmen. Men regeringen har ännu inte sagt ja till de särskilda höghastighetsbanor som behövs för att snabbtågens kapacitet ska kunna utnyttjas.

Kanske ligger lösningen, till dess att spåren kan byggas ut, i färre tåg och ökad punktlighet?

Det mest önskvärda vore förstås ökade satsningar på tågtrafiken. Men i väntan på att regering och riksdag fattar de beslut som behövs kanske punktligheten kan räddas av en mer realistisk planering – en som räknar med löv, snö och regn.

Karin Rebas, GD

Mer läsning

Annons