Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik från Arbetsförmedlingen: "Vi vill sprida kunskap till ungdomar"

Arbetsförmedlingen förklarar varför myndigheten satsar på influencer-kampanjer riktade mot ungdomar. Ledarskribenten Bawar Ismail ger svar direkt.

Annons
Bild: Jessica Gow/TT

Bawar Ismail ifrågasätter i ett inlägg i Gefle Dagblad den 28 februari värdet i att Arbetsförmedlingen satsar på att nå ungdomar i en webbkampanj med ”influencers”. Bawar Ismail skriver också att ”Vill myndigheten bättra på sitt rykte är det ju en bra start om Arbetsförmedlingen faktiskt får ordning på sin verksamhet.”

Det är helt riktigt att Arbetsförmedlingens resultat och förtroende måste bli bättre. Det är också bakgrunden till det omfattande förnyelsearbete som pågår sedan snart fyra år. Mycket arbete återstår för att förbättra arbetsförmedlarnas dagliga arbete så att arbetssökande och arbetsgivare kan dra nytta av förnyelsearbetet. Men vi ser också att vi har förbättrat våra resultat och nådde fem av sex verksamhetsmål förra året.

Arbetsförmedlingen är också en kunskapsbank när det gäller läget på arbetsmarknaden och vilka yrken och kompetenser som efterfrågas idag och om några år.

Vi vill sprida den här kunskapen och inspirera ungdomar till att hitta vägar som leder till arbete. Ungdomar på väg ut från gymnasiet behöver veta vilka möjligheter som finns och vilken information och vilket stöd de kan få från Arbetsförmedlingen. För att nå ut till den här målgruppen planerar vi en kampanjsida med filmer, inspiration och nyttiga verktyg som Yrkesguiden. Vi går ut med riktade annonser till ungdomar 18-19 år på Facebook och Instagram för att leda dem in till sidan. Troligen är det mer effektivt att anlita så kallade ”influencers” för att inspirera den här gruppen att titta på kampanjsidan. Men i dagsläget har Arbetsförmedlingen inte något sådant avtal.

Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör Arbetsförmedlingen

Läs mer: Bawar Ismail: Arbetsförmedlingen bör lägga pengar på vettigare saker än nätkändisar och "influencers"

Svar direkt:

Det är välkommet att Arbetsförmedlingen meddelar att myndigheten måste bli betydligt bättre på att utföra sina uppdrag. Men jag ifrågasätter ändå att Arbetsförmedlingen väljer att försöka nå ut till vissa målgrupper med så kallade influencer-kampanjer. I detta fall råkar det röra sig om ungdomar. Gott så, det är förvisso en grupp som så tidigt som möjligt bör få information om hur arbetsmarknaden fungerar.

Men myndigheten dras med stora problem just nu. Inte nog med att allmänheten har lågt förtroende för Arbetsförmedlingen. Men myndigheten har även kritiserats och ifrågasatts från en rad olika håll. Är det inte Riksrevisionen som kommer med ny kritik, så är det politiker som vill effektivisera arbetsmarknadspolitiken genom att reformera eller lägga ner Arbetsförmedlingen. Dessutom sjunker andelen företag som använder Arbetsförmedlingen för att rekrytera, enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsbarometer. Att få verksamheten på fötter igen är därför centralt om Arbetsförmedlingen vill stärka sitt förtroende bland medborgarna, men främst handlar det om att myndigheten ska ha någon form av existensberättigande. Annars kan ju Arbetsförmedlingen lika gärna läggas ner.

Så fokusera mer på verksamheten och mindre på influencers, Arbetsförmedlingen.

Bawar Ismail, ledarskribent

Mer läsning

Annons