Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik från Miljöpartiet om dieselbilar: Välj din miljöpolitiker

Bilägarna har gått på blåsning efter blåsning, skriver Karin Bergkvist på ledarplats i fredagens GD. Och hon har alldeles rätt. Miljöpolitiken har förändrats. Men det beror inte på politikers ombytlighet, som Bergkvist vill få oss att tro, utan snarare att vi haft Sveriges första gröna regering. 

Annons
Med Miljöpartiet bakom ratten får vi bättre luftkvalitet och lägre klimatpåverkan, skriver ett antal miljöpartister i en replik på Karin Bergkvists krönika om nya regler för dieselbilar.

Under Alliansens år vid makten infördes miljöbilspremien, som gjorde det billigare att köpa miljöklassade bilar. Vad som är en “miljöbra” bil är dock inte helt lätt att få grepp om. Alliansen valde att subventionera bilar som aldrig borde fått kallas miljöbilar. Samtidigt fifflade bilbranschen med redovisningen av utsläppen. Nu rullar mängder av smutsiga bilar på våra vägar - bilar som människor köpt i tron att de var miljöbra bilar! Det är mycket olyckligt. Vi i Miljöpartiet accepterar varken höga växthusgasutsläpp eller att människor blir sjuka av att andas i stan.

Miljöpartiets mål är tydligt: år 2030 ska vi inte längre köra bilar på fossila drivmedel i Sverige. Vi har under den här mandatperioden genomfört flera satsningar för att nå dit, men mycket mer behöver göras. Vi behöver öka produktionen av biogas, få upp än fler laddstolpar för dem som kör elbil och komplettera med laddstationer för vätgas i hela landet. Samtidigt behöver den teknikutveckling som kommer att kunna ersätta bränslen i äldre förbränningsmotorer att få stöd. Vi har strypt miljöstöden till smutsiga dieselbilar. Det borde gjorts för länge sedan.

Bergkvist menar också att vi, när vi pekar ut insatser för att förbättra luftkvaliteten i storstäderna, straffar enskilda individer. Vi ser det förstås helt tvärtom: den som straffas är den som riskerar liv och hälsa när den går på kafé, promenerar med hunden eller tar sig till förskolan med barnen. Inte den som tvingas parkera i ett parkeringshus två kvarter bort.

Visst är det lätt att raljera över att politiker svänger fram och tillbaka. Men Bergkvist väljer att helt ignorera att det spelar roll vem som styr. Med Alliansen i förarsätet fick vi farliga bilar. Med Miljöpartiet bakom ratten får vi bättre luftkvalitet och lägre klimatpåverkan. Vi ställer om och moderniserar Sverige. Och vi gör det Nu.

Therese Metz, Mp

Kommunalråd i Gävle kommun

Rejn Karlgren, Mp

Kommunalråd i Sandvikens kommun

Karin Jansson, Mp

Regionråd i Region Gävleborg

Svar direkt:

Vem som styrt över besluten kring har jag inte gått in på alls, miljöpolitiker finns som bekant i alla partier. Det jag vill se är en mer långsiktig politik där konsumenter och bilister kan lita på att det de i god tro köper idag inte straffas ut imorgon.

Jag skrev också tydligt att det är rätt att fasa ut dieselbilar från storstäderna. Men landsbygden där det varit – och är – helt rimligt att köra dieselbilar av såväl ekonomiska skäl som av miljöskäl, vad ska de göra? Köpa bensinbilar som är mindre bra för klimatet? Eller stanna hemma?

Skribenterna svarar heller inte på frågan hur alla de som köpt dieselbilar i god tro för dyra pengar ska kompenseras för den värdeminskning de kan räkna med om det blir ett förbud. För dem är det nog nämligen en klen tröst att Miljöpartiet "ställer om och moderniserar Sverige".

Karin Bergkvist

Politisk redaktör, Gefle Dagblad

Mer läsning

Annons