Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skadat förtroende

/
  • Livsmedelsbutikernas fusk påverkar vårt förtroende för livsmedelsbranschen i stort.

Från köttfärsskandal till modediet – mat skapar starka känslor. Skadliga kemikalier i barnmatsburkar, azofärger i lösgodis, sockerarter som särredovisas i innehållsdeklarationen för att konsumenten inte ska förstå hur söta kakorna egentligen är.

Annons

Hälsofarorna tycks lura överallt i mataffären.

Därför blir en nyhet som förra veckans, att en stor Icaaffär i Stockholmsområdet fuskar med datummärkning, relevant och intressant för långt fler än de som handlar i just den butiken. Fusket påverkar vårt förtroende för livsmedelsbranschen i stort, och för många fler Icabutiker än den nu utpekade.

I butiken vid Kungens kurva söder om Stockholm har man satt i system att märka om osten med nya packdatum. Inplastade ostbitar som inte sålts i tid packas upp och packas om, med nytt datum. Man snyggar till kanterna lite, skär bort ett lager och försöker sälja igen.

Det är naturligtvis oacceptabelt. Men det är ett intressant uttryck för en matkultur där datummärkning snarare än doft- och smakupplevelse avgör vad vi köper. Vid en manuell ostdisk frågar man knappast om några datum, utan ber helt enkelt om en bit av en god ost, som skärs upp och paketeras på plats.

Vakuumförpackad köttfärs, vars röda färg bibehålls genom gas i förpackningen, smakar betydligt sämre än lokalt malen och paketerad färs. Men efter köttfärsskandalen tog allt fler butiker in det centralt vakuumförpackade köttet. Konsumenten vill känna sig trygg. Många föredrar att plocka äggkartongen från kyldisken, trots att det inte är en kylvara. Bananerna ska ha ljusgul färg, med lite grönt i ändarna, trots att mogna bananer är betydligt gulare. Livsmedelsjättar som Chiquita kan sälja långt fler bananer till butikerna än vad konsumenterna efterfrågar – eftersom vi bara köper bananerna under en mycket kort period av deras mognadsprocess.

Att livsmedelskedjornas bedrägeri uppdagas är bra men riskerar att leda dels till att matsvinnet ökar, dels till att konsumenterna får nöja sig med sämre produkter. Därför är det viktigt att – samtidigt som man markerar tydligt mot fusket – också ta ställning för kvalitet.

Risken att få i sig otäcka jordbakterier är alltid större när man köper ekologiskt odlade, fortfarande jordiga morötter i knippe, än rensade, skivade och djupfrysta grönsaker i en plastpåse. Ändå föredrar många, åtminstone ibland, att köpa den färska och jordiga moroten.

Förtroendet för Ica – utifrån vad vi vet i skrivande stund – undergrävs inte primärt av de ompaketerade ostarnas kvalitet, utan av det faktum att Ica har lurat sina kunder. Men tyvärr är risken att detta leder till trist likformighet. Matskandaler har en olycklig tendens att också i sin upplösning drabba konsumenterna.

Ida Thulin, GD

Mer läsning

Annons