Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storebror backar

Annons

Vägverket har tagit sitt förnuft tillfånga och förordar inte längre en massiv utbyggnad av den automatiska fartkameraövervakningen på vägarna runt om i landet.

Förslaget som nu får tummen ner går ut på att ta bilder på alla trafikanter som rör sig mellan två punkter för att på så vis mäta medelhastigheten på en sträcka.

I praktiken handlar det alltså om att registrera oskyldiga personer för att se om de längre fram eventuellt kör för fort.

”Vi tror att det finns en risk för att trafikanterna upplever det som om man gör ett intrång i deras integritet genom att fotograferas”, säger Vägverkets utredare Anders Wiman till Ekot.

Det finns goda skäl att anse precis det när alla fotograferas. Även om det rent tekniskt ska vara möjligt att konstruera integritetsvänliga lösningar finns det dessutom alltid en risk för ändamålsglidning, att uppgifterna som finns lagrade i en databas används för att kontrollera folks körvanor, resmönster eller liknande.

Tekniken har flyttat fram gränserna för vilken massövervakning som är praktisk möjlig. Det som var science fiction i går är verklighet i dag. Vem vet vad som är möjligt i morgon?

Därför är det viktigt att hålla igång den integritetsdebatt som väcktes till liv av FRA-lagen.

Bara för att någonting är möjligt behöver det på intet vis vara önskvärt. Det kan, som förslaget från Vägverket visar, vara precis tvärt om.

Mer läsning

Annons