Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort inte alltid dåligt

Förr låg det en skola i varenda stadsdel i landets kommuner. Vilken skola barnen hamnade på berodde helt enkelt på var föräldrarna valt att bosätta sig.

Annons

Så ser det inte längre ut tack vare att även den kommunala skolan måste hävda sig i konkurrensen då elever och föräldrar numera har möjligheter att välja skola. Positivt för dem men svårplanerat för kommunerna som inte som förr helt enkelt kan titta på barnmängden per bostadsområde och avsätta resurser efter det.

Numera har privat drivna – och framgångsrika! – friskolor gett de kommunala skolorna en match om eleverna och lärarna. I Gävle är ju den största grundskolan numera Engelska skolan.

Det är mot den bakgrunden inte konstigt att Gävle kommun nu väljer att göra en drastisk omorganisation av grundskolan.

Igår la barn- och ungdomsnämnden fram sitt slutgiltiga förslag till ny skolorganisation. En av de bärande idéerna är att att skapa en organisation med färre och större skolor. Tanken är att eleverna ska få fler kompetenta lärare och tillgång till likvärdigt stöd. Bland annat föreslås Vallbacksskolan bli nytt storhögstadium i Gävle med 500-750 elever. Som ett led i detta föreslås en avveckling av årskuserna 7-9 på Stenebergsskolan, Sörbyskolan, Nynäs Montessoriskola och Milboskolan inom de närmsta fem åren.

Brynässkolan anses vara i för dåligt skick för att rustas och eleverna där ska istället flyttas till Stenebergsskolan.

Förändringsprocesser är aldrig smärtfria och vi kan räkna med att det kommer att höras många protester mot förslaget. Många ryggar nog tillbaka inför tanken på en stor högstadieskola. När det gäller skolan är stor inte ett positivt laddat ord. Tvärtom framhålls ju ofta små skolenheter av många som ideala. Att ha barnen på en liten, fridfull skola är nog drömmen för många föräldrar. Få önskar åtminstone motsatsen.

Men det finns också många som har sina barn på skolor betydligt större än den planerade i Gävle och alla upplever inte dessa skolor som stora och opersonliga. Hur en skola upplevs kan ha att göra med hur byggnaden används, hur man delar upp eleverna och så vidare och, framför allt, hur verksamheten är. På samma sätt kan förstås en skola vara dålig även om antalet elever är få. Och många mindre skolor har problem med att uppfylla skollagens olika krav, allt från legitimerade lärare till skolbibliotek.

Störst behöver inte vara bäst, men inte heller sämst.

En mer rationell skolorganisation i Gävle och skapandet av en ny högstadieskola kan absolut ses som chansen till en välbehövlig nystart för skolan i Gävle. Men när det kommer till kritan handlar den nystarten inte om byggnader eller var skolor ska placeras. Det handlar om vad man gör innanför väggarna.

Mer läsning

Annons