Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges bästa Maud

/

Annons

modigaste minister. Näringsminister Maud Olofsson, C, har gått från klarhet till klarhet. Först uppgörelsen med det egna partiets kärnkraftsångest, sedan hennes självklara och orubbliga sätt att hantera General Motors oblyga krav på svenska skattebetalares pengar.

Kritiken från oppositionen kan hon ta med ro. Den låter för övrigt mer pliktskyldig än äkta. Och kontrasten mot Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin blir ännu skarpare. Sahlin gör som hon brukar, talar först och tänker (eventuellt) sedan. Hon saknar totalt den klarhet och pregnans som näringsministern gång på gång visar upp.

Oppositionen försöker kamma hem politiska poäng på att Maud Olofsson, och regeringen, inte gör någonting för att rädda Saab. Inte kommer springande med miljarderna i händerna framsträckta till Saabs egentlige ägare GM.

sig inte luras. En Sifoundersökning som Aftonbladet(!) låtit göra visar att Olofsson gör rätt när hon vägrar att satsa svenska skattepengar på att rädda Saab. Hon har, enligt undersökningen, hälften av svenskarna på sin sida, bara en tredjedel är emot.

Det är uppenbart att Maud Olofssons tuffhet inte bara förbryllat GM:s utsända utan också i lika grad gått hem i stugorna. Näringsministerns ståndaktighet och klara besked inger respekt i vida kretsar. Skattebetalarna kan skatta sig lyckliga att det är Maud Olofsson som representerar Sverige i förhandlingarna och inte Mona Sahlin...

Det är inga blygsamma krav General Motors kommer med. Statssekreterare Jöran Hägglund, C, näringsministerns närmaste man, sägs har adderat GM:s kravnota. Förutom Sverige så kräver man av USA, Thailand, Kanada och Tyskland ekonomiskt stöd motsvarande svindlande 280 miljarder svenska kronor. Men i Sverige har de alltså ingenting att hämta. Här möttes de av en järnnäve med rödlackerade naglar som bestämt och med kraft stängde dörren.

stärks naturligtvis av stödet från allmänheten och låter meddela att ”vi gör inte det här för att vinna popularitet utan för att det är bra för Sverige”. Och så är det ju. Saab är ett konkursbo. Företaget har inte gått med vinst de senaste decennierna, tvärtom har miljardförlusterna radats upp år efter år. Företaget var på fallrepet redan för 20 år sedan. Hade Saab då inte köpts upp av GM hade märket sannolikt försvunnit från marknaden för länge sedan.

Kanske är det också så att också stora delar av allmänheten minns varvskrisen i början på 1970-talet när den dåvarande borgerliga regeringen satsade miljarder skattekronor på att rädda de svenska varven. Pengar bokstavligen talat i sjön utan att göra någon som helst nytta. De svenska varven, omistliga sa man då, finns inte längre.

I alla händelser tycks den nuvarande borgerliga regeringen ha lärt sig av den läxan...

GD 20 FEBRUARI 2009

Mer läsning

Annons